Livechat is een tool waarmee zowel met de websitebezoekers als onderling met het personeel gecommuniceerd kan worden. Hiermee wordt niet enkel de interne communicatie verbeterd maar ook de communicatie met (potentiële) klanten.
De Webmakers bieden een tekstuele Livechat aan waarmee je direct contact met je bezoekers kunt hebben. Dit is bijvoorbeeld handig om bezoekers met een kritische vraag over de streep te trekken en zo je conversie te verhogen. Een ander voordeel is dat je meerdere chats tegelijkertijd kan voeren, en dus meerdere bezoekers tegelijkertijd kunt helpen.
Chatten met bezoekers
Met de Livechat kun je realtime bezoekers bekijken in een dashboard om vervolgens met hen te gaan chatten. Dit zorgt niet alleen voor een betere service voor de klant, maar ook voor meer klantcontact. Vooral proactief chatten zorgt voor meer klantcontact; dit is het sturen van een begroeting naar de website bezoekers waardoor zij op de hoogte worden gebracht van de mogelijkheid om te chatten. Om deze benadering wat persoonlijker te maken is het mogelijk om een profielfoto toe te voegen.
Uit de database resultaten van Frankwatching blijkt dat maar liefst ruim 80 procent van de chats is gestart vanuit de proactieve begroeting tegenover minder dan 20 procent door de bezoeker zelf. Het is dus van belang om ook zelf proactief bezig te zijn met de Livechat.
De bezoeker heeft bij het starten van een chat de mogelijkheid om een open call te maken of een specifieke operator uit te kiezen waarmee gechat gaat worden. De operator kan ervoor kiezen om bij het binnenkrijgen van een bericht een notificatie of geluid in te stellen om de bezoeker zo snel mogelijk te helpen. Daarnaast is er ook een mogelijkheid om een bot automatisch te laten reageren op een bericht van de bezoekers waardoor de reactietijd versneld wordt.
Chatten met collega’s
Naast het communiceren met websitebezoekers, kan er met de Livechat ook gecommuniceerd worden met interne contacten. Zo kan er onderling gechat worden tussen operators om de interne communicatie binnen een bedrijf te vereenvoudigen. Voor de operators is het mogelijk om een groepschat aan te maken, een chat naar een operator door te sturen en belangrijke chats/contacten vast te pinnen. Daarnaast kunnen zij niet enkel tekst sturen, maar ook smileys, attachments, auto-links voor websites en e-mailadressen. Dit laatste kan overigens ook naar de bezoekers.
Overige functionaliteiten
Naast de mogelijkheid om met bezoekers en met collega’s te chatten, beschikt de Livechat nog over andere handige functionaliteiten zoals auto-updates voor de applicaties, aanwezigheidsdetectie op pc-applicatie en aanwezigheidsrooster in mobiele applicatie.
Ook hebben de operators inzicht in de statistieken zoals responstijd en de gemiddelde duur van een chat. Zo kunnen de prestaties effectief verbeterd worden zodat het klantcontact beter wordt.
Probeer onze livechat via de button rechtsonder op onze website, we geven je graag meer informatie!
- Piloot Koen