4 tips voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek

Waarom wordt mijn website niet gevonden?

4 tips voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek

Het nieuwe jaar is alweer van start gegaan en misschien is één van je goede voornemens wel om je dit jaar meer te richten op het verbeteren van de SEO van jouw website. Maar waar moet je beginnen? De Webmakers nemen jou stapsgewijs mee in het optimaliseren van jouw website, met vandaag een blog over het creëren van een goede basis: een zoekwoorden onderzoek. 

De basis van SEO

Het optimaliseren van een website begint met het creëren van een goede basis. Je verbetert de website namelijk op basis van het zoekgedrag van jouw doelgroep. Daarom is het belangrijk om te weten waar zij op zoeken! Dit doe je aan de hand van een zoekwoorden onderzoek.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek, ook wel keyword research, voer je uit om te achterhalen waar jouw doelgroep op zoekt. Er bestaan verschillende manieren om hierachter te komen. 

Aan de hand van deze zoekwoorden kun je jouw website optimaliseren door het schrijven van relevante teksten, de zoekwoorden te verwerken in bijvoorbeeld belangrijke tags (on-page optimalisatie) en gebruiken als anchor bij het verzamelen van backlinks. 

Tips voor jouw zoekwoorden onderzoek

Voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek bestaan verschillende methodes en tools. Iedereen zal het ongetwijfeld op zijn eigen manier doen en uiteindelijk zal jij ook je eigen werkwijze ontwikkelen. Wij geven een aantal tips die je kunt meenemen om een zoekwoorden onderzoek te doorlopen. 

1. Brainstormen
Een zoekwoorden onderzoek begint bij brainstormen. Je gaat proberen om je in te leven in jouw doelgroep en bedenkt zo welke woorden zij zouden gebruiken. Noteer deze woorden in bijvoorbeeld een Excel Sheet zodat je deze verder in het onderzoek kunt gebruiken. 
 

2. Maak gebruik van de Google suggesties en gerelateerde zoekopdrachten
De zoekmachine van Google kan jou ook al meer informatie geven over het zoekgedrag van jouw doelgroep. Als je bijvoorbeeld een woord invoert, krijg je direct al suggesties van Google voor het aanvullen van jouw zoekwoorden.

Daarnaast heb je bij Google ook nog gerelateerde zoekopdrachten. Google geeft namelijk suggesties met aanvullingen op basis van jouw ingetypte zoekopdracht. Deze verschijnen helemaal onderaan de pagina, onder de zoekresultaten. 

Gerelateerde zoekopdrachten

3. Typ de gevonden woorden in de zoekwoordplanner van Google Ads
Om vervolgens meer informatie te krijgen over de gevonden zoekwoorden kun je gebruik maken van de zoekwoordplanner van Google Ads. Dit is een gratis tool van Google waarmee je meer informatie krijgt over zoekwoorden. Het is echter wel vereist om een account aan te maken.

In de tool kun je maximaal 10 woorden tegelijk invoeren om gegevens te bekijken. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel zoekopdrachten er gemiddeld per maand zijn (zoekvolume) en de concurrentie (hoog, normaal of laag).
 

Zoekwoordplanner

Daarnaast krijg je ook nog verschillende suggesties, waardoor je informatie krijgt over woorden die jij zelf misschien nog niet had bedacht. 

Suggesties voor zoekwoorden

De relevante woorden kun je weer noteren in je lijst. Ook is het handig om bij elk zoekwoord die in deze lijst staat het zoekvolume en de concurrentie te benoemen zodat je deze bij het kiezen van zoekwoorden kunt gebruiken.

4. Je kunt gebruik maken van andere gratis/betaalde tools
Naast de gratis zoekwoordplanner van Google Ads zijn er tal van andere betaalde en gratis tools die je kunt gebruiken bij je zoekwoorden onderzoek. Denk hierbij bijvoorbeeld aan SEMrush of Ubersuggest. 

Niches of veel gebruikte zoekwoorden?

Nu je het zoekwoorden onderzoek hebt uitgevoerd is het belangrijk om te bepalen op welke zoekwoorden je de website gaat focussen. Hier zijn verschillende tactieken voor. Richt jij je website namelijk op de zoekwoorden die het meest worden gebruikt door jouw doelgroep of op niches? 

De veel gebruikte zoekwoorden hebben een hoog volume máár vaak ook een hoge concurrentie. De niches hebben een lager volume maar meestal ook een lagere concurrentie. Beiden hebben dus zo zijn voordelen, maar het is wel belangrijk om te bepalen waar je voor wilt gaan. 

Hulp nodig bij jouw zoekwoordenonderzoek?

De Webmakers kunnen jou helpen! Het uitvoeren van zoekwoordenonderzoeken voor onze klanten (en onszelf) is iets wat standaard in ons takenpakket zit. Daarom kunnen wij jou ook helpen als je hulp nodig hebt.

Laat ons helpen!

SEO pakket bij De Webmakers

Wil je dat jouw website regelmatig geupdatet wordt? Bekijk dan SEO pakketten!

Een tevreden klant:
"Waar de Webmakers vooral in uitblinken is service en support. De medewerkers reageren snel en problemen zijn heel snel opgelost."

- Willemijn de Bruijn

Delen
07
januari
2021
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: SEO, Zoekmachine Optimalisatie
Leestijd: 3 min
4 tips voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten