Dat de mogelijkheden in Google ruim zijn wisten we ondertussen al. Met een marktaandeel van 92% en meer dan 3,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten is het voor vele (inter)nationals de favoriete zoekmachine om te zoeken naar hun benodigde informatie. Maar wist je dat je de zoekmachine van Google ook kunt gebruiken om inzicht te krijgen in jouw marketing inspanningen? Wij zetten 5 zoekoperators op een rijtje die jou voorzien van handige inzichten.
Google zoekoperators zijn speciale zoekopdrachten en/of tekens die de mogelijkheden van een reguliere zoekopdracht uitbreiden. Hiermee krijg je meer specifieke en bruikbare zoekresultaten zodat je jouw antwoord eenvoudiger kunt vinden.
Google zoekoperators in het kort:
Hieronder hebben wij 5 handige Google zoekoperators op een rijtje gezet waarmee je meer inzicht krijgt in marketingkansen én de resultaten van jouw eigen marketinginspanningen.
1. Site:
Om meer informatie te krijgen van één website, gebruik je de zoekoperator ‘site:’. Typ in de zoekbalk site:domeinnaam en krijg de geïndexeerde URL’s van een website te zien.
Met deze operator kun je dus vrij eenvoudig achterhalen hoeveel én welke pagina’s van een specifieke website zijn geïndexeerd.
2. Inurl:
Ben je opzoek naar meer informatie over een bepaald onderwerp en wil je graag een pagina vinden die volledig is ingericht op een specifiek zoekwoord? Gebruik dan de ‘inurl:’ operator.
Met deze operator kun je pagina’s over een specifiek onderwerp vinden zodat je kunt zien wat concurrenten over het onderwerp schrijven, kun je gastblog mogelijkheden ontdekken én kun je indexering problemen voor je eigen pagina’s achterhalen.
Gebruik je meerdere woorden en wil je dat beide woorden voorkomen in de URL? Gebruik dan de operator ‘allinurl:’.
3. Inanchor:
Je kunt de ‘inanchor:’ operator gebruiken wanneer je op zoek bent naar links met een bepaalde anchortekst. Typ in de zoekbalk inanchor:zoekwoord en krijg de pagina’s te zien die een link bevatten met deze anchortekst.
Met deze operator is het mogelijk om linkbuilding kansen te spotten of een concurrentieanalyse te maken voor het vinden van backlinks. Met het intypen van het juiste zoekwoord
Wil je dat beide woorden voorkomen in de link? Gebruik dan de operator ‘allinanchor:’
4. Cache:
Ben je benieuwd hoe jouw website wordt gezien door Google? Typ dan cache:domeinnaam in de zoekbalk van Google en krijg een beeld van hoe jouw website eruit ziet door de ogen van Google.
Deze functie kun je bijvoorbeeld gebruiken om te kijken of de laatste aanpassingen op het gebied van content en design al zijn gecrawld door Google.
5. Related:
De ‘related:’ operator is een handig hulpmiddel om gerelateerde websites te vinden van de website die je zoekt. Typ in de zoekbalk”related:domeinnaam en vindt websites die gerelateerd zijn aan de betreffende website.
Deze functie kun je goed gebruiken tijdens een concurrentieonderzoek. Zo kun je goed peilen welke websites volgens Google gerelateerd zijn aan jouw website en kun je eventueel optimalisaties uitvoeren.
Nu je weet hoe je goede inzichten krijgt voor het uitbreiden en analyseren van jouw marketinginspanningen, kun je verder aan de slag met het optimaliseren van jouw website. Zie je dit niet zitten, heb je geen tijd of beschik je niet over de juiste kennis? Besteed het dan uit aan een professional. De Webmakers helpen jou graag verder met het verbeteren van jouw website voor de zoekmachines.
- Bob Harder
De Google zoekoperators geven jou inzichten die jou verder kunnen helpen met het optimaliseren van jouw website voor de zoekmachines. Meer weten over zoekmachine optimalisatie?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.