Clubhouse: de nieuwe social media hype?

Maak jij al gebruik van dit social media platform?

Clubhouse: de nieuwe social media hype?

De afgelopen dagen raken marketeers niet uitgepraat over Clubhouse. Het platform, dat een razendsnelle groei doormaakt, zou weleens hét nieuwe social media platform kunnen worden. Maar wat is Clubhouse? En wat kun je ermee?

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een nieuw social media platform waar je live-gesprekken kunt voeren én meeluisteren in ruimtes (clubhuizen) met andere gebruikers. De gesprekken variëren van interviews met bekende personen en lezingen over leerzame onderwerpen tot een gesprek over koetjes en kalfjes. Op dit moment is Clubhouse alleen nog beschikbaar voor iOS, maar niet getreurd: de Android app is al in ontwikkeling. 

Het platform is opgericht in maart vorig jaar maar heeft pas sinds begin dit jaar een boost gekregen doordat bekende Amerikanen, waaronder Elon Musk, het platform zijn gaan gebruiken. 

Elon Musk on Clubhouse

Toch blijft de groei beperkt doordat je enkel lid kunt worden als je wordt uitgenodigd of wordt geaccepteerd door iemand die al lid is. Hier hebben de ontwikkelaars bewust voor gekozen. Op dit moment heeft het platform 2 miljoen gebruikers. (Esquire

Het verschil tussen Clubhouse en andere social media kanalen is dat dit platform erg persoonlijk is. Je plaatst hier namelijk geen foto’s (Instagram) of video’s (Snapchat) maar je voert hier een live gesprek. Iets wat men misschien vooral in deze tijd goed kan gebruiken.

Hoe werkt Clubhouse?

Het platform Clubhouse is erg exclusief. Zoals benoemd kun je alleen lid worden als je een uitnodiging hebt gekregen van een andere gebruiker of een ander jouw lidmaatschap accepteert waardoor het niet zomaar voor iedereen toegankelijk is.

Is dit gelukt? Gefeliciteerd! Je kunt nu gebruik maken van het platform. Je kunt nu zelf gesprekken starten of meeluisteren met een gesprek. De gesprekken zijn live en worden niet opgenomen waardoor je deze niet terug kunt luisteren. Wil je bijdragen aan een gesprek? Tijdens het gesprek kun je virtueel je hand opsteken waarna de sprekers jou het woord kunnen geven. Zo hoef je tijdens een gesprek dus niet alleen te luisteren, maar kun je ook deelnemen.

Clubhouse laat maximaal 5000 mensen toe per kamer. Zo kun je dus een grote doelgroep bereiken met jouw ‘gesprek’. Het grote verschil met een normale podcast is dat deze gesprekken live zijn waardoor je deze niet op een later moment terug kunt luisteren. De gesprekken worden dus ‘echt’ gevoerd waardoor er een andere sfeer ontstaat. 

Wil je Clubhouse proberen?

Download dan de app via de Appstore. Je kunt hier je account aanmaken en wachten tot je toegelaten wordt tot het platform. 
 

Een tevreden klant:
"De gehele operatie is door De Webmakers in optima forma begeleid en tot in details uitgevoerd. [..] Wij zijn en blijven bij De Webmakers!"

- Piet Maartense

Delen
18
februari
2021
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: Social Media, Clubhouse
Leestijd: 2 min
Clubhouse: de nieuwe social media hype?

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten