Blog: Content optimaliseren voor SEO

Met handige tips!

In de vorige blog hebben we besproken welke stappen je kunt doorlopen om een gedegen zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Nu je weet welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt om jouw product of dienst te vinden, is het belangrijk om relevante content te creëren die bij deze zoekwoorden past. 

Content creëren

In het zoekwoorden onderzoek is naar voren gekomen welke woorden jouw doelgroep gebruikt als het aankomt op jouw producten of diensten. Het is belangrijk om voor één pagina één specifiek zoekwoord te kiezen waarop je deze pagina gaat optimaliseren. Je creëert relevante content over dit zoekwoord en later in deze blog geven we je nog een aantal tips om deze content beter vindbaar te maken in de zoekmachines. 

Het schrijven van teksten kan soms lastig zijn. Je moet maar net inspiratie hebben en de juiste woorden kunnen vinden om van jouw verhaal een lekker lopende tekst te maken. Het is daarom niet zo gek dat dit niet altijd gelijk lukt. Wilt het nou echt niet lukken? Vraag dan een expert om hulp. 

Vraag hulp

Naast het schrijven van teksten, kun je ook nog andere elementen in de vorm van content aan jouw website toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen gerelateerd aan het onderwerp of informatieve infographics. 

Let op: gebruik de doelgroep als uitgangspunt van jouw content

Het is heel begrijpelijk dat je op nummer 1 wilt komen in Google, want dit brengt natuurlijk interessante voordelen met zich mee zoals veel verkeer, maar Google is niet het uitgangspunt van jouw content! Het is belangrijk om je in te leven in de doelgroep om zo content te creëren waar zij zich in herkennen. Het is uiteindelijk toch jouw doelgroep die over moet gaan op een aankoop én niet de zoekmachine. 

Jouw content beter vindbaar maken

Als het je gelukt is om content te creëren voor jouw doelgroep, kun je deze optimaliseren voor de zoekmachines. Zo zijn de teksten geschreven voor jouw doelgroep én worden ze beter gevonden in de zoekmachines. De volgende onderdelen kun je optimaliseren:

  • Headings

Zorg dat je structuur aanbrengt in de pagina door het gebruik van headings (h1, h2 etc). Dit geeft niet alleen overzicht voor de lezers van jouw artikel maar ook voor Google. Deze headings worden namelijk herkend door Google waardoor het belangrijk is om jouw zoekwoord (of een synoniem daarvan) terug te laten komen in deze headings.

  • Meta title

De meta title is één van de eerste onderdelen van jouw website die een gebruiker ziet in de zoekresultaten van Google. In deze titel moet het in één opzicht duidelijk worden dat jouw website over het gezochte onderwerp gaat. Daarom is het belangrijk om je meta title te optimaliseren

  • Meta description

Onder de meta title zie je de meta description. Hier vertel je in een aantal regels welke informatie een gebruiker kan vinden op de pagina. De meta description kent geen waarde voor SEO, maar is wel belangrijk door de prominente positie in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk dat je niet vergeet om de meta description te optimaliseren.

  • ALT-tag

Als je gebruik maakt van afbeeldingen op je website worden deze ook door Google geïndexeerd. Wanneer je deze goed optimaliseert bestaat er ook een kans dat je afbeelding wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google afbeeldingen. Win-win situatie dus!

  • URL

Naast de meta title en meta description, wordt ook de URL weergegeven in de zoekresultaten van Google. Daarnaast leest Google deze ook waardoor het belangrijk is om het zoekwoord ook in de URL terug te laten komen. 

  • Lengte tekst

Het is belangrijk dat de tekst op jouw pagina lang genoeg is. Er worden verschillende lengtes als ‘ideale lengte’ genoemd, maar probeer in ieder geval boven de 250-300 woorden uit te komen. Lange artikelen worden namelijk vaak gezien als waardevoller (als deze ook daadwerkelijk waardevolle informatie bevatten). 

  • Keyword density

Ook dit onderdeel is belangrijk om in gedachte te houden tijdens het creëren van content. Het is namelijk de bedoeling dat je het focus zoekwoord niet alleen laat terugkomen in bovengenoemde onderdelen maar ook in de teksten. Zorg er echter voor dat je het zoekwoord niet te vaak herhaalt en dat je ook weleens synoniemen gebruikt. Het moet namelijk nog wel ‘natuurlijk’ blijven en eenvoudig te lezen door jouw doelgroep. 

Is dit alles?

Content is niet het enige onderdeel die geoptimaliseerd moet worden als je jouw website beter vindbaar wilt maken in de zoekresultaten van Google. Welke onderdelen dan nog meer? Dat vertellen we in de volgende blog

Een tevreden klant:
"Wij zijn zeer te spreken over de samenwerking met de Webmakers. Het contact met onze vaste contactpersoon loopt naar tevredenheid en het is fijn om snel te kunnen te kunnen schakelen!"

- Piloot Koen

Hulp nodig met optimalisatie?

De Webmakers snappen helemaal dat dit lastig kan zijn! Neem gerust contact op met uw vragen.

Waaorm SEO?
Hogere rankings in de zoekmachines
Beter vindbaar voor jouw doelgroep
Verbeterde kwaliteit van de website
Als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.

*  Website URL
14
januari
2021
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker van 2019 tot 2023. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: SEO, Zoekmachine Optimalisatie, Content
Leestijd: 3 min
Content optimaliseren voor SEO

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten