Het optimaliseren van de content op je website bestaat uit veel aspecten. Denk eens aan de meta title, meta description, de lengte van de tekst en het optimaliseren van de URL. Google’s John Mueller maakte echter nog een optie bekend: belangrijke woorden en zinnen van de pagina dikgedrukt maken.
Laten we eerst even teruggaan naar het begin. Want wat gebeurt er eigenlijk in Google nadat iemand een zoekopdracht intypt?
Wanneer iemand een zoekopdracht op Google intypt, raadpleegt Google zijn enorme indexen om een passend antwoord te vinden op de zoekopdracht. In deze indexen bevinden zich miljarden websites waaruit Google de beste resultaten moet kiezen.
Om te bepalen welke webpagina’s het beste aansluiten bij de zoekopdracht wordt er naar meer dan 200 ranking factoren gekeken. Deze factoren zijn allemaal gerelateerd aan content, techniek en autoriteit.
Het is belangrijk dat de content van je webpagina aansluit op de gebruikte zoekopdracht van de Google-gebruiker. Hoe checkt Google dit? Onder andere door het scannen van de teksten, de headers (H1, H2 etc) en de meta description.
Maar Google’s John Mueller heeft vorige week bekend gemaakt dat je nóg iets kunt optimaliseren aan je webpagina om aan Google duidelijk te maken waar de webpagina over gaat.
Een van de aanpassingen die je volgens hem aan de content kunt doen, is het markeren van de belangrijkste tekst van de webpagina. Deze maak je dikgedrukt zodat Google eenvoudig kan zien waar de pagina over gaat. Eigenlijk zeg je met de dikgedrukte tekst namelijk ‘hey Google, deze stukjes tekst zijn het belangrijkst voor de pagina’.
Het dikgedrukt maken van de belangrijkste tekst op een webpagina helpt Google om te bepalen welke informatie op je pagina het belangrijkst is. Het geeft namelijk een sterk signaal af aan Google als stukjes van de tekst dikgedrukt zijn.
Let er echter wel op dat je niet teveel tekst dikgedrukt maakt óf dat je zelfs alles dikgedrukt maakt. Alles dikgedrukt staat net zo goed gelijk aan helemaal geen dikgedrukte tekst. Scan dus je tekst en bepaal welke woorden/zinnen het belangrijkst zijn en maak alleen deze dikgedrukt.
Het dikgedrukt maken van delen van je tekst is niet het enige wat je kan doen om je website te optimaliseren. Zoals benoemd zijn er ruim 200 ranking factoren. Wij snappen dat het ingewikkeld kan zijn om je website te optimaliseren óf dat je er geen tijd voor hebt. Daarom kunnen De Webmakers het voor je uit handen nemen.
Meer weten?
- Piloot Koen
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.