Dwell time; relevanter in het algoritme van LinkedIn

Wist je dat de meest succesvolle posts niet altijd de meeste likes, comments en shares hebben?

Dwell time; relevanter in het algoritme van LinkedIn

Social media wordt door velen gebruikt; door individuen om bijvoorbeeld contacten te onderhouden en door bedrijven juist om op te vallen bij deze individuen. Maar wanneer is een post op social media nou echt succesvol? Wanneer het de meeste likes, comments en shares heeft?

Veel interactie met je post geeft niet alleen voldoening, het zorgt er ook voor dat het bereik van jouw bericht toeneemt. We nemen als voorbeeld het algoritme van LinkedIn. Wanneer iemand bijvoorbeeld reageert op jouw bericht, zorgt dat ervoor dat jouw bericht hoger eindigt in de feeds van de gebruikers die een connectie hebben met jouw pagina, en wanneer iemand jouw bericht deelt, wordt jouw bericht ook weergegeven in de feed van de connecties van de persoon die het heeft gedeeld. 

Het algoritme van een social media kanaal bepaalt aan de hand van een aantal factoren hoe berichten worden gerangschikt en aan wie deze getoond worden. Bij LinkedIn wordt dit onder andere bepaald op basis van de acties die worden ondernomen op een post; bijvoorbeeld likes, shares, comments en clicks. 

Er is echter een tekortkoming aan dit principe: het is niet meer enkel belangrijk of jouw bericht veel likes en comments heeft maar ook hoeveel tijd een gebruiker doorbrengt met jouw post. En nee, daar bedoelen we bijvoorbeeld niet alleen de klik op een link mee, maar ook de tijd die de persoon vervolgens besteed om jouw bericht te lezen. Het is namelijk wel een verschil of iemand ‘meer lezen’ bij jouw bericht aanklikt en gelijk weer weg gaat of dat de persoon daadwerkelijk tijd doorbrengt met jouw bericht. Daarom heeft LinkedIn sindskort het algoritme geüpdatet met het volgende; dwell time. 

Wat is dwell time?

Dwell time is een metriek in verschillende algoritmes. Het wordt door Google gebruikt, maar ook in algoritmes van social media kanalen als Facebook en LinkedIn. 

Een lage dwell time laat zien dat jouw content er niet voor zorgt dat de aandacht van de gebruiker wordt vastgehouden. Hierdoor kan dwell time ook wel worden gezien als een indicatie om de tevredenheid van een gebruiker weer te geven met betrekking tot jouw content. 

Dwell time Google: De tijd die een gebruiker doorbrengt op jouw webpagina nadat zij op de link in de Google resultaten hebben geklikt voordat zij weer terugklikken naar de Google zoekresultaten. 

Dwell time LinkedIn: De tijd die een gebruiker doorbrengt met jouw post. Deze is op te splitsen in twee delen:

  • De tijd die wordt besteed in de feed. Deze begint te meten wanneer minstens de helft van de post zichtbaar is in de feed van de gebruiker. 
  • De tijd die wordt besteed na de klik, begint vanzelfsprekend te meten wanneer er wordt geklikt op een bericht in de feed.

Doordat LinkedIn het algoritme een update geeft met het gebruik van deze metriek wordt de kans vergroot dat je berichten te zien krijgt die relevant voor je zijn. Het is echter niet zo dat bijvoorbeeld likes en comments door deze update geen waarde meer hebben; deze zijn namelijk nog steeds van waarde, maar betekenen minder als men voor de rest geen tijd spendeert aan jouw post.   

Dwell time is niet door jou zelf te meten. Het is enkel een metriek die wordt gebruikt door een algoritme. 

Hoe kun je de dwell time verbeteren?

Search Engine Journal geeft aan dat het zonde van de tijd is om optimalisaties van de website volledig te focussen op dwell time; het wordt namelijk gebruikt in combinatie met vele andere factoren. 
Het is belangrijk om te blijven kijken naar het grotere geheel. Zorg dat je optimalisaties uitvoert om de betrokkenheid van de gebruiker te vergroten. Zo zal de dwell time vanzelf verbeteren. 

Op social media is het niet alleen van belang dat je posts creëert die de aandacht trekken van jouw doelgroep, maar dat deze ook daadwerkelijk wordt vastgehouden. Dit betekent namelijk dat jouw post waardevol is voor jouw doelgroep, waardoor de dwell time zal toenemen. 
 

Social Media Management door De Webmakers

Wil je de zichtbaarheid op Social Media vergroten? Bekijk dan eens het Social Media Management van De Webmakers.

Een tevreden klant:
"Zeer tevreden over onze samenwerking met De Webmakers. [..] Prettig communiceren en goede kennis van onze vaste developer zijn een goede basis tot succes."

- Rudolph Dekker

Delen
19
mei
2020
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: social media, linkedin, Algoritme
Leestijd: 4 min
Dwell time; relevanter in het algoritme van LinkedIn

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten