Afbeelding zoeken, teksten schrijven en een landingspagina maken: taken die je moet voltooien voordat je een advertentie op Facebook kunt plaatsen. Maar als je deze wilt plaatsen, krijg je een melding dat je advertentie is afgekeurd.. Inzicht in de reden krijg je niet. Wat moet je doen? Daar vertellen we je meer over in deze blog.
Facebook heeft veel regels opgesteld over de eisen van een advertentie waardoor het nog wel eens kan gebeuren dat je advertentie na beoordeling wordt afgekeurd.
Elke advertentie wordt beoordeeld voordat deze gepubliceerd wordt. Dit kan tot 24 uur duren, maar het kan ook wel eens wat langer duren.
De regels waar je advertentie aan moet voldoen zijn te vinden bij de Advertising Policies en de Community Standards. Voorbeelden hiervan zijn: je advertentie mag niet discrimineren, nepnieuws bevatten of illegale producten aanprijzen. Maar ook spelfouten of misleidende beelden zijn een absolute no-go.
Voordat een advertentie wordt gepubliceerd, wordt deze gecontroleerd aan de hand van een handmatige controle. Hierbij wordt er onder andere gekeken naar je tekst, afbeelding/video en de landingspagina. De advertentie status is in deze fase ‘In beoordeling’.
Goedgekeurd? Dan wordt de advertentie automatisch gepubliceerd op Facebook. Deze wordt zichtbaar voor de personen waar jij je advertentie op hebt getarget en je kunt je resultaten monitoren in het Advertentiebeheer.
Afgekeurd? In dit geval zijn er meerdere mogelijkheden.
Als je advertentie niet wordt goedgekeurd voldoet deze niet aan de opgestelde richtlijnen. Bij een afkeuring wordt er helaas niet bekend gemaakt wat er fout is aan de advertentie. Als je zelf een vermoeden hebt waar het fout is gegaan, zou je wel aanpassingen kunnen doen zodat deze wel nog goedgekeurd gaat worden.
Doordat je niet weet welk onderdeel van de advertentie niet voldoet aan de eisen, kan het lastig zijn om aanpassingen te doen. Een andere optie is dan ook om een geheel nieuwe advertentie te maken.
Ben je het niet eens met het oordeel en wil je graag dat er opnieuw naar gekeken wordt? Vraag dan een ‘re-review’ aan. Een speciaal samengesteld team van mensen bekijkt dan nog een keer je advertentie. Doordat het om mensen gaat, kan er wat tijd overheen gaat voordat er een nieuwe beoordeling is gemaakt.
Facebook is wel van plan om dit ook steeds meer te willen automatiseren: dat zou een hoop tijd en frustraties schelen.
Het is voor een aantal mensen mogelijk om via de chat contact op te nemen met een werknemer. Dit vind je bij het ‘help’ onderdeel in het Advertentiebeheer. Op deze manier kun je contact leggen met een medewerker om te achterhalen waarom je advertentie is afgekeurd.
Met Facebook Adverteren kun je je bedrijfsdoelen behalen. Je kunt targeten op een specifieke doelgroep met de gewenste teksten, beelden en landingspagina waardoor je meer leads binnenhaalt. Meer weten?
- Rudolph Dekker
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Facebook adverteren voor jouw bedrijf?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.