Privacy staat bij steeds meer Nederlanders hoog in het vaandel. Je wilt namelijk niet dat je online gedrag zomaar gevolgd wordt of dat je persoonlijke gegevens ineens op straat liggen. Google en Apple hebben beiden updates doorgevoerd waardoor het moeilijker wordt om gebruikers te volgen.
Met de iOS 14 update van Apple wordt het moeilijker om het gedrag van gebruikers te volgen. Misschien heb je als Iphone gebruiker zelf al een melding gehad bij het openen van apps? Er wordt nu namelijk om toestemming gevraagd om je te tracken.
Als je hier toestemming voor geeft, kunnen er gepersonaliseerde advertenties worden getoond. Wanneer je hier geen toestemming voor geeft, wordt je gedrag niet gevolgd buiten de app waardoor je geen gepersonaliseerde advertenties te zien krijgt.
Ook Android blijft niet achter in deze privacy updates. Eind 2021 worden door Google de regels aangepast voor app bouwers en adverteerders. Het is de consument die hiervan profiteert.
Vanaf dat moment kunnen consumenten hun Advertising ID uitschakelen. Op deze manier worden er minder gepersonaliseerde advertenties getoond en worden profielbouwende praktijken ontregeld.
De updates van Android en Apple verschillen van elkaar. Waar je bij Apple bewust moet kiezen om nog gepersonaliseerde reclames te zien, kun je het bij Google alleen uitschakelen.
Bij Apple is het dus standaard uitgeschakeld tenzij je er zelf voor kiest dat je het nog wel wilt. Bij Google is het andersom: je krijgt ze nog te zien tenzij je het uitschakelt.
Een partij als Facebook is met adverteren volledig afhankelijk van de updates van Google en Apple doordat zij niet over een eigen browser beschikken. Op dit moment kan Facebook door de updates niet meer adverteren op sites van derden.
Als Facebook een oplossing voor dit probleem wilt, moet er een compromis worden gesloten met de techgiganten Google en Apple. De mogelijkheid is dan om te adverteren met geanonimiseerde profielen, waardoor er nog wel geadverteerd kan worden, maar de gebruiker wel geanonimiseerd is.
Volgens Facebook worden vooral de kleine, lokale ondernemers de dupe van de updates. De kleine ondernemers kunnen nu namelijk op een kleine doelgroep targetten waardoor de kosten laag blijven. Daarnaast zijn gepersonaliseerde advertenties over het algemeen effectiever.
Doordat er na de updates minder gegevens van gebruikers zijn, is het moeilijker om specifiek te targeten waardoor de kosten kunnen oplopen.
- S. Faas
Wil je meer weten over de mogelijkheden van Facebook adverteren voor jouw bedrijf?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.