Antwoord op mogelijke vervolgvragen, informatie uit meer dan 75 talen én meer diepgang: dat is in het kort de Google MUM-update. Google is op dit moment bezig met deze nieuwe update om de zoekresultaten voor de gebruiker te verbeteren. Wij vertellen je meer over Google MUM.
Google MUM (Multitask Unified Model) is de nieuwste en meest krachtige update van Google sinds Google BERT. Google BERT stond al in het teken van het beter begrijpen van zoekvragen maar Google MUM gaat verder. De update is 1000x krachtiger doordat Google gaat proberen om antwoord te geven op vragen waar geen simpel antwoord op te geven is.
✓ Begrijpt content nog beter
✓ Zoekresultaten gaan bestaan uit combinaties van tekst, foto’s en video’s
✓ Begrijpt informatie uit 75 talen wat zorgt voor meer meer data
Dat Google content over het algemeen beter begrijpt en data verwerkt uit 75 talen zorgt voor de best passende informatie bij jouw zoekvraag. Taal is geen barrière meer waardoor je ook, als het technisch mogelijk is, vertaalde pagina’s in de zoekresultaten kunt zien uit andere landen.
Ook afbeeldingen of delen uit video’s kunnen in de zoekresultaten verschijnen als deze relevant zijn voor jouw zoekvraag. Hierdoor krijg je hele diverse soorten content uit belangrijke bronnen.
Je kunt hierdoor wel stellen dat je beter antwoord gaat krijgen op je zoekvraag. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van verschillende soorten content uit 75 verschillende talen. Google gaat de content laten zien van de websites met de meeste autoriteit op het betreffende vakgebied.
Met deze nieuwe update gaan de zoekresultaten van Google er heel anders uitzien. Er wordt een redesign van de zoekresultatenpagina doorgevoerd om de verschillende soorten content te kunnen tonen. De resultaten worden hierdoor verrijkt en uitgebreid zodat je beschikt over de gewenste én extra informatie.
Welke gevolgen heeft dat voor jou als website eigenaar? Dat is lastig te zeggen. Allereerst is het niet duidelijk wanneer de update volledig is uitgerold. Vervolgens weten we niet wat er precies gaat veranderen: het algoritme van Google is altijd geheim.
Wel is duidelijk dat Google het altijd al belangrijk vond om de meest relevante resultaten aan de gebruiker te tonen en dat precies dat onderdeel heel belangrijk wordt in de nieuwe update. Je hoeft daarom niets anders te doen: zorg dat je relevant bent voor je doelgroep door relevante content te delen en blijf SEO optimaliseren.
- Piet Maartense
Wil je ook jouw website bovenaan de Google zoekpagina's zien? Kijk dan hier voor alle SEO opties van De Webmakers!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.