Google stelt mobile-first indexering uit

Wordt jouw website al mobile-first geïndexeerd?

Google stelt mobile-first indexering uit

In maart kondigde Google aan dat alle websites vanaf september 2020 mobile-first geïndexeerd zouden gaan worden. Hier is echter verandering in gekomen; Google kondigde woensdag namelijk aan dat dit uitgesteld wordt naar maart 2021.

De aankondiging in maart maakte duidelijk dat ondertussen al 70% van de websites mobile-first geïndexeerd worden. Google is hier al sinds 2016 mee bezig en alle nieuwe websites worden ook al mobile-first geïndexeerd. 

Waarom wordt dit uitgesteld?

Google heeft besloten om het mobile-first indexeren uit te stellen wegens het COVID-19 virus. Hiermee gunnen zij marketeers en developers meer tijd om de websites op orde te krijgen voor deze update omdat zij begrijpen dat het lastig kan zijn in deze tijd. 

Wat is een mobile-first indexering?

Bij een mobile-first indexering gebruikt Google de mobiele versie van jouw website als uitgangspunt. Een mobielvriendelijke website is namelijk niet meer alleen belangrijk voor de gebruikers, maar ook voor Google. Wanneer jouw website niet mobielvriendelijk is, zal deze na een mobile-first indexering minder goed ranken in de zoekmachines. 

Wordt jouw website al mobile-first geïndexeerd?

Om erachter te komen of jouw website al mobile-first wordt geïndexeerd, kun je een kijkje nemen in Google Search Console. Dit werkt als volgt:

  1. Log in met je account bij Google Search Console
  2. Klik op instellingen links onderin de kolom
  3. Bekijk de indexerende crawler
  4. Staat hier ‘Googlebot Smartphone’? Dan wordt jouw website mobile-first geïndexeerd

Mobile-first

Tips voor een gebruiksvriendelijke mobiele website

  1. Zorg dat de website responsive is
    Is jouw website nog niet responsive? Zorg dat dit aangepast wordt! Er zijn namelijk steeds meer gebruikers die een website via een mobiele telefoon bezoeken waardoor het belangrijk is dat deze goed wordt weergegeven. Uiteraard verschilt de verdeling tussen mobiele- en desktop bezoekers per website.
  2. Een zo laag mogelijke laadtijd
    Met een mobiele telefoon is het internet niet altijd even snel. Als je dan beschikt over een ‘zware’ website zal het lang duren voordat de website geladen is. Dit is uiteraard niet gebruiksvriendelijk. 
  3. Plaats belangrijke informatie ‘boven de vouw’
    Het is belangrijk dat je informatie die er toe doet bovenaan je webpagina plaatst. Wanneer een gebruiker moet gaan scrollen wordt dit namelijk gezien als ‘drempel’ waardoor het kan gebeuren dat jouw belangrijke boodschap niet gelezen wordt. 
  4. Click to call
    Zorg ervoor dat gebruikers jouw telefoonnummer kunnen aanklikken. Ook hiervoor geldt dat de drempel dan minder hoog is waardoor gebruikers sneller actie zullen ondernemen.
  5. Test!
    Test jouw website zodat je er zeker van bent dat deze goed werkt, en dat de gewenste acties worden uitgevoerd. Het kan namelijk zo zijn dat gebruikers de aanpassingen niet begrijpen of de acties niet uitvoeren. Dit is uiteraard niet de bedoeling. 

Responsive website door De Webmakers

Is jouw website nog niet responsive? De Webmakers kunnen je hier bij helpen. Zo zorg je ervoor dat je beschikt over een gebruiksvriendelijke website die klaar is voor de mobile-first indexering van Google.

Neem contact op
 

Een tevreden klant:
"Fijn bedrijf, heeft het al jaren op orde. Geen vraag is te veel en altijd snel en vriendelijk contact!"

- Martijn Bakker

Delen
23
juli
2020
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: responsive, webdesign, zoekmachine optimalisatie
Leestijd: 2 min
Google stelt mobile-first indexering uit

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten