Privacy is een veelbesproken onderwerp en staat bij steeds meer Nederlanders hoog in het vaandel. Hoog tijd dus voor Google om hierop in te spelen. Eerder kondigde Google al aan te gaan stoppen met de tracking cookies, maar laat nu weten deze niet te gaan vervangen. Wat gaat er nu gebeuren?
Reclame is de economische basis van een zoekmachine zoals Google. Het is namelijk ook bijna niet voor te stellen dat een zoekgigant als deze, alle informatie te allen tijde beschikbaar kan stellen zonder deze inkomsten. Maar om gerichte advertenties te tonen zijn er ontzettend veel gegevens verzameld via zogenoemde third-party cookies.
En deze third-party cookies, of ook wel tracking cookies genoemd, zijn nou juist het probleem: het tast de privacy van de gebruikers aan. Iets wat steeds meer gebruikers dwars zit. De voordelen wegen niet meer op tegen de potentiële risico’s. Tijd voor Google om actie te ondernemen.
Vorig jaar kondigde Google al aan om uiterlijk in 2022 te stoppen met de ondersteuning van cookies afkomstig van derden in Google Chrome. Deze zogenoemde tracking cookies zijn afkomstig van een andere website en zorgen ervoor dat jouw online gedrag wordt gevolgd. Op basis van jouw internetgedrag worden passende advertenties getoond.
Doordat Google hiermee stopt, wordt het lastiger om het individuele online gedrag van gebruikers te volgen.
Als aanvulling op het bericht van vorig jaar, gaf Google woensdag in een blogbericht aan dat er geen vervanger komt van de tracking cookies. Dit houdt in dat gebruikers van Google Chrome niet meer individueel gevolgd worden. Ook niet met een alternatieve gebruikers ID.
Google komt echter wel met privacyvriendelijke oplossingen die ervoor zorgen dat adverteerders over voldoende data beschikken terwijl gebruikers niet meer individueel worden gevolgd.
Google start in maart een test met FLoC: Federated Learning of Cohorts. FLoC is een nieuwe methode voor adverteren op basis van interesses terwijl de privacy van de gebruiker beschermd blijft. Er wordt dus niet meer naar een individu gekeken maar naar een groep met dezelfde interesses of wel cohort.
Daarnaast wordt verwacht dat er in het tweede kwartaal begonnen kan worden met het testen van op FLoC gebaseerde cohorten in Google Ads.
Wij zijn erg benieuwd wat deze nieuwe ontwikkelen gaan brengen op het gebied van privacy!
- Bob Harder
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.