Google’s algoritme in 2021

Google komt met de grootste verbeteringen op het gebied van zoeken

Google’s algoritme in 2021

Zoals altijd blijft het algoritme van Google in ontwikkeling. Voor 2021 zijn er grote aanpassingen aangekondigd die van invloed zijn op de zoekmachine optimalisatie van websites. Dit heeft alles te maken met de verdere implementatie van AI (Artificial Intelligence). Wij zetten de grootste veranderingen voor je op een rij!

Bij de veranderingen moet wel rekening worden gehouden met het feit dat de ontwikkelingen in de Nederlandse zoekmachines altijd wat later plaatsvinden dan in de Engelse zoekmachines. De aankondigingen zijn echter wel een goede leidraad voor de ontwikkelingen die (op de lange termijn) ook voor de Nederlandse zoekmachines gaan plaatsvinden.

De veranderingen van het algoritme in 2021

Google gaat aparte alinea’s indexeren

Dit is misschien wel de grootste verandering die is aangekondigd. Google is namelijk in het nieuwe jaar in staat om aparte alinea’s te indexeren. Dit brengt grote veranderingen mee in de zoekresultaten. 

Met deze update wordt het namelijk mogelijk om op meerdere zoekopdrachten te ranken. Als je bijvoorbeeld een blog schrijft over SEO met de deelonderwerpen content, techniek en autoriteit zul je niet meer enkel ranken op het hoofdonderwerp SEO maar is Google beter in staat om de content van een deelonderwerp te laten ranken. Zo heb je meer kans om bij verschillende zoekopdrachten te ranken. 

De verandering: Voorheen keek Google naar een volledige pagina die het beste zou passen bij de zoekopdracht. Nu kijkt Google ook naar delen van een pagina die misschien wel beter het antwoord geven op een zoekopdracht dan een volledig geoptimaliseerde pagina.

Google gaat hoogtepunten uit Youtube video’s tonen

Het lijkt op een aanvulling van de voorgaande verandering want Google is vanaf 2021 ook in staat om hoogtepunten uit Youtube video’s weer te geven in de zoekresultaten. Daardoor zie je naast de volledige video ook highlights uit de video’s zodat je deze kunt scannen en niet meer de gehele video hoeft te bekijken.

De verandering: Als je nu zoekt naar een tutorial van een bepaald gerecht krijg je een video te zien met hoe je dit moet doen. Na de update zie je niet enkel deze video maar ook de highlights zodat je precies aan kunt klikken waar je naar op zoek bent. Als je bijvoorbeeld alleen wilt weten hoe je een sausje van een gerecht moet bereiden, hoef je niet eerst de rest van de video te bekijken.

Google heeft geen exacte zoekwoorden meer nodig

Met de ontwikkeling van het algoritme heeft Google vanaf 2021 ook geen exacte zoekwoorden meer nodig. Waar je voorheen zocht op een exact zoekwoord waaruit verschillende resultaten volgden die dit zoekwoord bevatten, is het na de update ook mogelijk om een beschrijving te geven. Google begrijpt wat jij met deze beschrijving bedoeld waarna er passende resultaten volgen. 

Verandering: In de video van Google wordt het volgende voorbeeld gebruikt. Als je nu zoekt op ‘fruit that looks like an orange pufferfish’ weet Google dat je de kiwano vrucht bedoeld. 

Google kan beter inspelen op brede zoekopdrachten

Het indexeren van de aparte alinea’s is van belang voor het beantwoorden van specifieke zoekopdrachten, maar het gebeurt ook vaak dat een gebruiker een brede zoekopdracht gebruikt. Om hierop in te spelen gaat Google gevarieerde resultaten tonen. 

Verandering: In de video van Google wordt het volgende voorbeeld gebruikt. Als jij op zoek naar apparatuur om thuis mee te trainen, is dit een vrij brede opdracht. Voorheen kreeg je dan lijstjes met verschillende apparatuur, maar Google gaat dit nu anders doen. Het is namelijk niet duidelijk of je bijvoorbeeld naar luxe apparatuur op zoek bent, of naar apparaten voor in een kleine kamer. Daarom zullen er gevarieerde resultaten worden getoond.

Conclusie

De verdere integratie van AI in het algoritme van Google zorgt ervoor dat content steeds beter begrepen wordt waardoor er relevantere resultaten worden weergegeven. Zo worden er onder andere betere resultaten weergegeven bij specifieke zoekopdrachten (door het indexeren van alinea’s), brede zoekopdrachten en video’s (met highlights). 

Het blijft dus belangrijk bij het creëren van content om je te focussen op je doelgroep, zodat zij de juiste informatie te zien krijgen die zij verwachten. Daarnaast blijft het ook belangrijk dat jouw doelgroep een goede ervaring heeft op jouw website: verlies dus zeker niet de techniek uit het oog. 

De video met alle updates is hier terug te zien.

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website?

Of het nou gaat om enkel het schrijven van teksten, website onderhoud of de volledige SEO: De Webmakers helpen jou graag!

Neem contact op
 

Een tevreden klant:
"Prima. Doen wat ze beloven. De Concrete5 websites zijn bijzonder eenvoudig in gebruik voor de gemiddelde websitebeheerder."

- Herman de Langen

Delen
19
november
2020
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Leestijd: 2 min
Google’s algoritme in 2021

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten