Interne links

Pas jij dit al toe?

Interne links

Een kwalitatief linkprofiel is een belangrijk onderdeel van je website. Vaak wordt gedacht dat het hierbij alleen om externe links gaat, in de vorm van linkbuilding, maar interne links mogen ook zeker niet vergeten worden. Wat zijn interne links en waarom zijn deze belangrijk?

Het linkprofiel van een website
 

Het linkprofiel van een website bestaat uit verschillende soorten links: alle inkomende, uitgaande en interne links. Inkomende en uitgaande links kunnen worden samengevoegd tot externe links. 

Inkomende externe links, ook wel backlinks, kunnen waarde toevoegen aan je website. Het

Linkprofiel

gaat hierbij om andere websites die verwijzen naar een pagina op jouw website. Als je actief op zoek gaat naar websites die naar jouw pagina willen verwijzen wordt dit linkbuilding genoemd. 

Uitgaande externe links zijn verwijzingen naar andere websites vanuit jouw website. Deze gebruik je bijvoorbeeld wanneer je een blog schrijft over een bepaald onderwerp. Als je hierbij informatie of een afbeelding van een andere website hebt gebruik, verwijs je hiernaar. 

Interne links verwijzen naar een pagina van de eigen website. Hier vind je bijvoorbeeld een pagina met meer informatie over het onderwerp of een contactformulier. Het zorgt niet alleen voor meer informatie voor de gebruikers maar ook voor Google.

De interne links kun je nog opdelen in navigatie en contextueel. Met de navigatie wordt ook wel de kop, voettekst en navigatiebalk bedoeld. Onder contextueel vallen de interne links die je in de tekst opneemt. Deze zijn waardevoller op het gebied van SEO dan de navigatie links.

Interne links en SEO

Het gehele linkprofiel is een belangrijk onderdeel van SEO. We weten ondertussen wel dat backlinks waarde meegeven aan jouw website maar welke invloed hebben interne links op SEO?

Interne links geven linkjuice door aan de pagina’s waarnaar verwezen wordt. Linkjuice betekent eigenlijk het ‘lekken’ van waarde van de ene naar de andere pagina. 

Stel dat een hoogwaardige website verwijst naar jouw homepage, dan krijgt deze homepage meer waarde door deze backlink. Om een deel van deze waarde vervolgens door te geven aan een onderliggende productpagina moet er vanuit de homepage gelinkt worden naar deze productpagina. Zo krijgt deze pagina ook meer waarde zonder dat deze pagina dezelfde backlink heeft gekregen. Deze hogere waarde kan een positieve invloed hebben op de ranking in Google.

Meer weten over SEO?

Voorbeelden van interne link technieken

Interne links kunnen op verschillende plaatsen op je website voorkomen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

Navigatie

In het navigatiemenu kun je interne links verwerken zodat bezoekers over de website kunnen navigeren. Deze zie je direct bovenaan de homepage en wordt op vrijwel elke pagina weergegeven. 
 

Interne link navigatiemenu
Breadcrumb

Breadcrumbs, ook wel broodkruimels genoemd, geven het pad weer die je hebt afgelegd voordat je op de betreffende pagina terecht bent gekomen. Als je je op onze website bijvoorbeeld bevindt op de pagina over zoekmachine optimalisatie, zie je de volgende broodkruimel:
 

Breadcrumb interne link

Hier kun je dus zien dat deze pagina onder ‘online marketing’ ligt. 

Footer

Bij sommige websites zie je in de footer van de website ook nog verschillende linkjes staan. Bij De Webmakers zijn dit bijvoorbeeld de leveringsvoorwaarden, disclaimer, sitemap en de privacy policy. 
 

Interne link footer
Content

In de content van websites wordt vaak gebruik gemaakt van interne links. Zo kun je naar aanvullende informatie over een bepaald onderwerp verwijzen. 
Zoals je in deze tekst kunt zien, kun je nog wel variaties toepassen op het plaatsen van een interne link. Je hoeft namelijk niet altijd de link standaard te verwerken in de tekst, maar je kunt ook een button gebruiken of een afbeelding naar een bepaalde pagina laten linken. 

Interne link content

De voordelen van interne links

Het doorgeven van linkjuice is niet het enige voordeel van interne links. Er zijn namelijk meerdere redenen waarom het belangrijk is om dit onderdeel niet te vergeten op je website! Wij lichten een aantal redenen toe over het belang van interne links.

Structuur en gebruiksvriendelijkheid

Om in de zoekresultaten van Google te komen, crawlt Google jouw website. Tijdens het crawlproces volgen de spiders de links op jouw webpagina om zo door de gehele website te gaan. Het is daarom belangrijk om interne links op je website te hebben zodat alle pagina’s op je website worden gevonden en geïndexeerd. 

Daarnaast is het niet alleen belangrijk dat je de links hebt maar ook hoe je deze gebruikt. Met interne links kun je namelijk een duidelijke structuur aan de website geven door bijvoorbeeld bepaalde onderwerpen bij elkaar te clusteren. Dit is niet alleen handig voor Google maar ook voor de gebruiker. Zo kan de gebruiker ook makkelijk informatie bij elkaar vinden over een bepaald onderwerp. 

Verwijzen naar andere pagina’s

Met interne links kun je websitebezoekers eenvoudig doorverwijzen naar een andere, gerelateerde pagina. Op deze manier kun je de bezoekers voorzien van meer informatie en worden deze gerelateerd pagina’s meer bezocht. 

Let echter wel op de diepte van de links: hoe minder klikken, hoe beter. Het is namelijk niet bepaald gebruiksvriendelijk als je 5 keer moet klikken voordat je de benodigde informatie hebt gevonden. 

Zoekwoord in de ankertekst

De ankertekst is het klikbare deel waar een hyperlink aan is gekoppeld. Als een websitebezoeker hierop klikt wordt hij/zij doorverwezen naar de betreffende pagina. 

Er zijn twee redenen om het belangrijkste zoekwoord van die pagina aan de ankertekst te linken:
- Een gebruiker weet zo precies wat hij/zij van deze pagina kan verwachten
- Ook Google weet zo waar deze pagina over gaat 

Let op dat je niet overdrijft

Interne links zijn goed, maar overdrijf niet. Een overvloed aan interne links op één pagina kan ertoe leiden dat de leesbaarheid verminderd én dat je pagina wordt gezien als spam. Dat is iets wat je uiteraard wil voorkomen. 

Probeer dus niet te veel interne links te verwerken op één pagina maar doe dit op een natuurlijke manier.

Aan de slag!

Hopelijk heb je na het lezen van deze blog meer inzicht gekregen in het belang van interne links en kun je hiermee aan de slag gaan op jouw eigen website! 

Zie je het toch niet zitten om dit zelf te gaan doen? De Webmakers bieden verschillende SEO-pakketten aan waarin het plaatsen van interne links ook terugkomt. 

Meer weten
 

 


 

Een tevreden klant:
"Waar de Webmakers vooral in uitblinken is service en support. De medewerkers reageren snel en problemen zijn heel snel opgelost."

- Willemijn de Bruijn

Delen
08
april
2021
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: SEO, Linkprofiel
Leestijd: 5 min
Interne links

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten