Blog: Slechte reviews zijn van invloed op lokale vindbaarheid

Hoe ga jij om met slechte reviews?

De online reputatie van een bedrijf is een belangrijk aspect in het aankoopproces van een consument. Zij moeten namelijk op basis van beschikbare informatie een beslissing maken of zij een aankoop willen doen bij jouw bedrijf. Goede reviews kunnen een doorslaggevende factor zijn om de aankoop toch wél te doen. In deze blog belichten wij 9 veelvoorkomende reputatieproblemen uit onderzoek van Moz én hoe je deze oplost.
 

Lokale vindbaarheid (SEO)

Online opvallen in de regio is van groot belang voor bedrijven. Wanneer iemand in de buurt even snel op zoek is naar een kapsalon, bouwmarkt of webdesignbureau wil je natuurlijk dat jij bovenaan staat in de zoekresultaten van Google. De lokale vindbaarheid verbeter je door het uitvoeren van optimalisaties aan jouw website zoals het verzamelen van reviews, het schrijven van landingspagina’s en het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf account

Meer weten over lokale SEO?

Lokale SEO


Naast het gevonden worden, is het ook nog belangrijk dat je een goed imago hebt online. Je kunt je namelijk wel voorstellen dat consumenten niets zullen kopen als ze zien dat eerdere klanten alleen maar negatieve ervaringen met jouw bedrijf hebben gehad. Daarom is het van groot belang om over positieve online reviews te beschikken. 

9 veelvoorkomende reputatieproblemen volgens Moz én een oplossing

Uit het onderzoek van Moz ’The Impact of Local Business Reviews on Consumer Behavior | SEO Industry Report’ zijn 9 veelvoorkomende reputatieproblemen naar voren gekomen. Daarnaast geven zij ook bruikbare oplossingen om deze problemen 

28% van de consumenten verliest vertrouwen in een bedrijf wanneer er een stuk minder reviews zijn dan bij de concurrentie
Ga actief op zoek naar consumenten die een review willen schrijven voor jouw bedrijf zodat je over meer reviews beschikt én de paar reviews die je al hebt minder bepalend zijn voor het eindcijfer. Een mogelijkheid is om consumenten na aankoop een mail te sturen met het verzoek om een review achter te laten.

65% van de review schrijvers heeft een negatieve review geschreven door slechte of onaardige klantenservice
Als uit de reviews naar voren komt dat de klantenservice niet goed is, is het van belang om hier een onderzoek naar in te stellen. Monitor bijvoorbeeld wat vaker op de betreffende afdeling en achterhaal waar het fout gaat zodat het verbeterd kan worden.

62% van de negatieve reviewers zou een lokaal merk een tweede kans geven nadat de eigenaar hun probleem oplost
Laat het er niet bij zitten als klanten een negatieve review schrijven, maar probeer het probleem op te lossen. 62% van de deelnemers van het onderzoek geeft namelijk aan dat zij een lokaal merk een tweede kans zouden geven nadat de eigenaar het probleem heeft opgelost. Het loont dus om de problemen op te lossen en de klanten alsnog tevreden te stellen.

50% van de consumenten verliest vertrouwen als het erop lijkt dat een eigenaar of eigen medewerkers reviews schrijven bij hun eigen bedrijf
Verwijder alle reviews die tegen de richtlijnen van Google ingaan. Niet elke review draagt namelijk bij aan een betere reputatie: wanneer consumenten doorhebben dat eigen personeel reviews met hoge scores heeft geplaatst, neemt het vertrouwen af. 

60% van de consumenten verwacht binnen 48 uur een reactie van de eigenaar op hun review
Consumenten stellen het op prijs als er snel wordt gereageerd op hun review: of het nou om een positieve of negatieve review gaat. Zorg dus dat je met terugwerkende kracht reageert op de reviews van de laatste 6 maanden én dat je binnen 48 uur reageert op nieuw reviews.

52% van de review schrijvers zegt dat zij negatieve reviews hebben geschreven omdat de online informatie over het bedrijf niet klopte
Zorg dat alle informatie klopt die online over jouw bedrijf te vinden is. Ben je verhuisd of heb je een nieuw telefoonnummer? Zorg dat dit op jouw eigen website, Google Mijn Bedrijf profiel én alle andere websites waarop je benoemd bent, wordt aangepast. 

Maar 11% van de consumenten vertrouwt berichten afkomstig van het bedrijf zelf boven publieke berichten. Traditionele PR kan het herstel van een schandaal niet garanderen.
Vraag altijd juridisch advies bij een groot schandaal. Samen met een adviseur kunnen passende maatregelen getroffen worden.


63% van de reviewers zegt dat slechte producten de oorzaak zijn van het schrijven van een slechte review
Een slecht product is voor 63% van de ondervraagden reden om een slechte review achter te laten. Zorg dus dat je verbeteringen aanbrengt aan de producten en/of een leverancier vindt met hoogwaardige producten. Zorg ook dat er een kwaliteitscontrole wordt ingebouwd in de processen.


40% van de consumenten heeft geld, korting of cadeaus aangeboden gekregen voor het schrijven van reviews. Dit is een vorm van review spam. 
Dit gaat tegen de richtlijnen van Google in. Als je een review ziet die er frauduleus uitziet, geef dit dan aan bij Google zodat deze verwijderd kunnen worden.

(Moz)
 

Een tevreden klant:
"Prima. Doen wat ze beloven. De Concrete5 websites zijn bijzonder eenvoudig in gebruik voor de gemiddelde websitebeheerder."

- Herman de Langen

In deze blog:
Het belang van een goede lokale vindbaarheid
9 veelvoorkomende reputatieproblemen
én met oplossingen
Lokale vindbaarheid verbeteren

Wil je dat mensen in de regio jouw bedrijf beter kunnen vinden? Focus je dan op het verbeteren van de lokale vindbaarheid. Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet!

Als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.

*  Website URL
12
januari
2023
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker van 2019 tot 2023. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: Marketing, SEO, Google Mijn Bedrijf
Leestijd: 3 min
Slechte reviews zijn van invloed op lokale vindbaarheid

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten