Dat is de vraag die we in deze blog gaan beantwoorden. We kunnen je alvast vertellen dat het antwoord ja is: bloggen is goed voor SEO! Onder andere door de verschillende zoekwoorden waar je je op kunt richten en doordat je regelmatig content update. Uiteraard zijn er nog meer redenen..
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het verbeteren van de kwaliteit van de website om zo hoog mogelijk in de organische resultaten van de zoekmachines te komen. Je verbetert de website op 3 aspecten: content, techniek en autoriteit.
Een blogpagina is volledig gericht op het delen van relevante content voor je potentiële klanten. Niet gek dus dat een blogpagina goed is voor je SEO. En zo is het ook andersom: zonder SEO heeft een blogpagina minder waarde.
Een blog kun je geheel inrichten op een bepaald zoekwoord. Dit zorgt ervoor dat je website weer kan ranken op een nieuw zoekwoord die nog niet op je website is benoemd. Hiermee kun je nieuwe potentiële klanten bereiken waardoor de kans aanwezig is dat je omzet verhoogt.
Content is een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Google vindt het namelijk belangrijk dat er regelmatig nieuwe content op je website komt of dat je bestaande content update. Uiteindelijk kun je hiermee beloond worden door een hogere positie in de zoekmachines.
Aan de hand van blogs kun je de interne linkstructuur van jouw website verbeteren. Je gaat namelijk op een ander aspect in van een product/dienst op de website waardoor je de posities over deze onderwerpen kunt versterken.
Met deze blogs kun je namelijk naar deze pagina linken waardoor er zogenoemde ‘link juice’ wordt doorgegeven waardoor je pagina weer meer waarde krijgt.
Een blog is vaak gericht op een specifiek onderwerp. Als je hiermee verkeer naar je website binnenhaalt, kun je dit zien als kwalitatief verkeer. Waarom? Je speelt in op een specifieke behoefte van een potentiële klant of geeft antwoord op een specifieke vraag.
Door regelmatig relevante content op je website te plaatsen, bouw je autoriteit op. Men kan jou namelijk gaan zien als expert in jouw branche waardoor je meer vertrouwen krijgt van de (potentiële) klanten.
Daarnaast kun je door het plaatsen van relevante content een backlink profiel opbouwen. Als je wordt gezien als autoriteit in je branche is er een kans aanwezig dat men jouw content gaat gebruiken en daarmee naar jou linkt. Hiermee neemt de autoriteit van jouw website voor Google toe.
Heb je een website maar nog geen blogpagina? Of heb je wel een blogpagina maar heb je geen tijd/kennis/inspiratie om blogs te schrijven? Neem dan eens vrijblijvend contact op met De Webmakers om de mogelijkheden voor jouw situatie te bespreken.
- S. Faas
Heb je geen tijd om blogs te schrijven? Neem dan gerust contact op met De Webmakers om de mogelijkheden voor jouw situatie te bespreken!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.