Lokale SEO

Val op in de regio van je bedrijf!

Lokale SEO: Opvallen in de regio

De winkels mogen weer open: dit betekent dat het weer drukker gaat worden in de winkelstraten! De inwoners uit jouw stad zullen weer meer te zien zijn, maar dagjesmensen mogen zeker niet vergeten worden. Opvallen voor deze groep: dat wil je! Hier speelt online een grote rol bij. Wij vertellen je waarom het belangrijk is om lokaal goed vindbaar te zijn in de zoekmachines. 

Mobiel zoeken is niet meer weg te denken

Tegenwoordig wordt mobiel zoeken steeds meer gebruikt: ruim 90% van de Nederlanders beschikt over mobiel internet. Dit wordt steeds vaker ingezet om bijvoorbeeld winkels in de buurt te vinden. Hier heeft Google goed op ingespeeld met de invoering van de local pack.

De local pack is een Maps kaart die bovenaan in de zoekresultaten wordt weergegeven. Dit wordt niet alleen gedaan bij lokale zoekopdrachten zoals ‘supermarkt Gorinchem’ maar ook bij algemene zoekopdrachten zoals ‘supermarkt’. Google laat dan aan de hand van jouw locatie een Maps kaart met de dichtstbijzijnde supermarkten zien.  

Het is belangrijk om goed te scoren in de buurt zodat gebruikers jou direct bovenaan zien staan. Een hogere positie heeft namelijk een hogere CTR, wat zorgt voor meer bezoekers: zowel online als offline. 

Wat is lokale SEO?

Bij lokale SEO draait het erom dat je optimalisaties uitvoert om lokaal op te vallen in de zoekresultaten. Deze optimalisaties zijn zowel on-page (aanpassingen op de website) als off-page (aanpassingen buiten de website, die van invloed zijn op de website). Op deze manier zorg je ervoor dat je hoger in de resultaten eindigt bij zowel algemene als lokale zoekopdrachten. 

Waarom lokale SEO?

Lokale zoekresultaten kennen voor Google (bijna) geen geheimen meer
Door de jaren heen is Google steeds beter geworden in het tonen van lokale zoekresultaten. Vooral de local pack heeft hieraan bijgedragen. Zo hoeft de gebruiker niet eens meer een plaatsnaam in te voeren om lokale resultaten te krijgen.

De gouden gids is niet meer
Waar je vroeger nog weleens in een Gouden Gids zocht naar een geschikte tuinier of kapsalon, is dit allang verleden tijd. Als je ergens naar op zoek bent, gebeurt dit online. 

Veel mobiel zoekverkeer
Zoals benoemd beschikt tegenwoordig meer dan 90% van de Nederlanders over mobiel internet. Je bent niet meer aan huis gebonden met WiFi en kunt overal online zoeken als je iets nodig hebt. Extra handig als je dan direct resultaten te zien krijgt die in de buurt van jouw locatie zijn.

Effectiever en goedkoper dan landelijke SEO
Je op één locatie richten met je SEO activiteiten is niet alleen effectiever, maar ook goedkoper. Je hoeft niet op te boksen tegen de landelijke top van jouw branche, maar alleen tegen de spelers uit de lokale markt. Het hebben van een fysieke locatie op de plaats waar jij op wilt vallen, weegt zwaar mee voor Google.

Daarnaast is het voor lokale winkels ook veel rendabeler: je moet het vooral hebben van de klanten die zich in de buurt van jouw fysieke winkel bevinden. Des te belangrijker om lokaal goed zichtbaar te zijn in de zoekmachines!

Meer informatie over SEO

Voor wie is het?

Lokale SEO is niet alleen voordelig als je een fysieke locatie hebt waar je klanten ontvangt zoals een winkel, maar ook als je fysieke diensten op locatie levert of als je een landelijk bedrijf hebt, die graag producten/diensten verkoopt in een bepaalde regio.

Er is dus niet één groep die profiteert van de inspanningen op het gebied van lokale SEO. Het kan toegepast worden voor veel verschillende bedrijven. 

Zo val je op in de regio:

1. Google Mijn Bedrijf

De eerste en misschien wel belangrijkste stap van lokale SEO is een account aanmaken op Google Mijn Bedrijf. Hier kun je alle belangrijke gegevens van je bedrijf invullen. Zo is het niet alleen voor Google duidelijk waar je bedrijf zich bevindt, maar ook voor de Google gebruikers. 

Alle informatie wordt namelijk in een apart kader getoond als er wordt gezocht op jouw bedrijf. Op deze manier zien gebruikers direct de contactgegevens, diensten, foto’s, openingstijden en het adres van je bedrijf.

Heb je aangepast openingstijden met feestdagen? Ook deze kun je eenvoudig aanpassen.

Daarnaast is het ook belangrijk om weergegeven te worden op Maps en dus ook in de Local Pack. Als je beschikt over een Google Mijn Bedrijf account, kan deze ook weergegeven worden in de Local Pack als iemand in de buurt op zoek is naar een bedrijf in jouw branche.

2. Lokale directories

Zorg ervoor dat je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en website terugkomen op lokale directories. Een voorbeeld hiervan is bedrijven.xyz. Andere alternatieven van deze websites vind je als je bijvoorbeeld ‘bedrijven in Gorinchem’ intypt. 

Daarnaast is het ook belangrijk om te controleren of de vermeldingen die je al hebt, nog kloppen. Je moet bijvoorbeeld niet vergeten om de vermeldingen aan te passen als je verhuisd bent of een nieuw telefoonnummer hebt. 

3. Reviews

Beoordelingen van klanten zijn over het algemeen belangrijk om twee redenen: 

  • Het geeft een goed signaal af aan Google
  • Mensen lezen reviews voordat ze een aankoop doen

Deze beide voordelen spelen dus ook een rol bij lokale SEO. De ranking verbetert en de reviews hebben een positieve invloed op de CTR. Men is namelijk eerder geneigd om op jouw website te klikken/een bezoek te brengen als er positieve reviews zijn geschreven.  

4. Optimalisaties op de website

Ook op de website is het belangrijk dat het duidelijk wordt waar jouw bedrijf zich bevindt. Laat dit bijvoorbeeld terug komen in de footer en op de contactpagina. 

Daarnaast kun je ook nog aparte landingspagina’s aanmaken die zich richten op een zoekwoord in combinatie met een specifieke plaatsnaam. Dit kun je bijvoorbeeld doen als je gevestigd bent in een bepaalde plaats, maar ook diensten en producten levert in een andere plaats. 

Optimaliseer de pagina hiervoor op een specifieke plaats. In welke onderdelen van de landingspagina je deze terug moet laten komen, lees je in deze blog over SEO. 

Ondanks dat je niet over een fysieke locatie in deze plaatsnaam beschikt, kun je op deze manier wel beter opvallen. 

Lokale SEO: erg effectief tegen relatief lage kosten

Hoewel er minder gezocht wordt op lokale zoekopdrachten, brengt lokale SEO wel vele voordelen met zich mee. 

✔ Ook bij algemene zoekopdrachten val je op in de Local Pack
✔ Lagere kosten
✔ Meer effectiviteit

Wil je opvallen in de regio?

Neem contact op
 

Een tevreden klant:
"Zeer tevreden over onze samenwerking met De Webmakers. [..] Prettig communiceren en goede kennis van onze vaste developer zijn een goede basis tot succes."

- Rudolph Dekker

Delen
27
mei
2021
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: Marketing, SEO
Leestijd: 5 min
Lokale SEO

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten