Long tail zoekwoorden

Meer kans om te ranken door lagere concurrentie?

Je wilt een nieuwe pagina aanmaken op je website en vraagt je af hoe je deze het beste kunt inrichten voor SEO, want je wilt natuurlijk zo hoog mogelijk scoren! Je hebt al factoren opgezocht die een rol spelen: zoals on-page en off-page optimalisaties. Maar op welk zoekwoord moet je de pagina focussen? In deze blog vertellen wij je meer over long tail zoekwoorden.

Het begin van de zoektocht: een zoekwoorden onderzoek 

Laten we beginnen bij het begin: het zoekwoorden onderzoek. Deze voer je uit om te achterhalen waar jouw doelgroep op zoekt. Op deze manier creëer je een pagina die ook daadwerkelijk gevonden gaat worden door jouw doelgroep. 

Om het zoekwoorden onderzoek zo goed en uitgebreid mogelijk uit te voeren, maak je gebruik van een vast stappenplan en kun je gebruik maken van gratis en betaalde tools. 

Lees meer over het zoekwoorden onderzoek

Welk zoekwoord ga ik kiezen?

Na het uitvoeren van het zoekwoorden onderzoek zul je zien dat er verschillende soorten zoekwoorden zijn. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een hoge concurrentie of zoekwoorden met een laag volume en een lage concurrentie. Welke kies je?

Voorbeelden:

Zoekwoord Zoekvolume Concurrentie
Trui Hoog Hoog
Trui warm wassen Normaal Hoog
Trui wassen Normaal Normaal
Hoe warm moet ik een trui wassen? Laag Laag


Voor de duidelijkheid: in de tabel gaat het om voorbeelden

Welk zoekwoord je gaat kiezen, hangt heel erg van je doelen af. Is het bijvoorbeeld je doel om bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te komen? Of heeft je bedrijf al aardig wat autoriteit opgebouwd in de branche? Dan zou je kunnen kiezen voor een kort zoekwoord. 

Maar in de meeste gevallen kan het beter zijn om voor een long tail zoekwoord te kiezen. Waarom? 

Het kiezen voor long tail zoekwoorden brengt verschillende voordelen met zich mee:

  • Lagere concurrentie
  • Bezoekers komen gericht naar jouw website
  • Grotere kans om te scoren op een zoekwoord
  • Relevant voor voice search 

Het verschil tussen short- en long tail zoekwoorden

Een voor de hand liggend verschil is uiteraard dat een kort zoekwoord uit één zoekwoord bestaat terwijl een long tail zoekwoord vaak meerdere woorden of een zin bestaat. De zinnen zijn dus erg specifiek waardoor bezoekers gericht op jouw website komen. 

Hieronder zie je de belangrijkste verschillen:

Long tail vs. short tail

Voorbeelden van longtail zoekwoorden

Short tail: sportschoenen
Long tail: zwarte sportschoenen voor kinderen
Short tail: kleding
Long tail: zomerkleding voor mannen
Short tail: webdesign bureau
Long tail: webdesign bureau Gorinchem

SEO uitbesteden aan De Webmakers?

De Webmakers kunnen de SEO van je website volledig voor je uit handen nemen. Wij zorgen ervoor dat er een uitgebreid zoekwoorden onderzoek is uitgevoerd waarna de website geoptimaliseerd wordt. 

Meer weten?
 

Een tevreden klant:
"In samenwerking met de Webmakers hebben we nu een site waar we trots op zijn. Van de Lay-out tot de kleine details, alles is gebouwd zoals wij het wilde hebben."

- S. Faas

SEO uitbesteden aan De Webmakers

Wij zorgen ervoor dat er een uitgebreid zoekwoorden onderzoek wordt gedaan voor een geoptimaliseerde website!

Voordelen van long tail zoekwoorden
Lagere concurrentie
Gerichte bezoekers
Grotere kans om te scoren op zoekwoorden
Relevant voor voice search
Als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.

*  Website URL
29
juli
2021
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: SEO
Leestijd: 2 min
Long tail zoekwoorden

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten