Maak jouw YouTube kanaal beter vindbaar

Een platform om niet uit het oog te verliezen met dagelijks 2.8 miljoen Nederlandse gebruikers

Maak jouw YouTube kanaal beter vindbaar

Informatieve video’s, tutorials, vlogs, reviews en ga zo nog maar even door. YouTube is een kanaal met een divers aanbod aan content waardoor er voor ieder wat passends te vinden is. Niet gek dat YouTube in 2020 dagelijks werd gebruikt door 2,8 miljoen Nederlanders. Hoogste tijd om dit kanaal verder onder de loep te nemen.

Over YouTube

YouTube is een videoplatform en werd in 2005 opgericht door 3 oud-medewerkers van paypal. De eerste video werd geplaatst op 23 april 2005. Eind 2006 werd het platform overgekocht door Google waarna het flink is doorgegroeid.

Ondertussen kun je niet meer om YouTube heen. Het platform, dat vorig jaar 20 jaar bestond, trekt vele kijkers voor de content die wordt geüpload. Zo wordt er wereldwijd elke minuut voor 500 uur aan aan video’s gepubliceerd en zijn er 2 miljard gebruikers. 

Uit onderzoek van Newcom bleek dat er in 2020 ruim 9 miljoen gebruikers zijn waarvan 2,8 miljoen het platform dagelijks gebruikt.  

YouTube is ook een zoekmachine

Net als Google, beschikt YouTube over een algoritme die als doel heeft om de meest relevante content te tonen aan de gebruikers. Het algoritme volgt de gebruiker en probeert ervoor te zorgen dat er video’s worden getoond die het beste aansluiten bij eerder bekeken video’s. Het is dus met jouw kanaal belangrijk om te focussen op wat de gebruiker leuk vindt. 

Hoe word je gevonden?

Als iemand een video zoekt op YouTube wordt er allereerst gekeken in hoeverre de titel, beschrijving en thumbnails aansluiten bij de zoekopdracht. Daarnaast wordt de volgorde bepaald door de betrokkenheid bij een video, zoals de kijkduur, aantal (dis)likes en reacties. 

Wist je dat je in YouTube Analytics kunt zien welke zoekopdrachten jouw gebruikers hebben gebruikt om jouw video te zien? Zo kun je verder optimaliseren op deze zoekwoorden óf juist zoekwoorden verwerken die jij op dit moment nog mist. 

Voorbeeld: Jouw video gaat over het creëren van content, maar wordt niet gevonden op het schrijven van blogs. Je zou er dan voor kunnen kiezen om ‘blogs schrijven’ alsnog te verwerken in de beschrijving als je vindt dat dit zoekwoord een belangrijke rol speelt in jouw video.   

Tips om beter gevonden te worden op Youtube

  • Optimaliseer de titel

Zorg ervoor dat je de titel kort houdt (max. 60 tekens), maar dat deze wel jouw belangrijkste zoekwoord bevat. De titel en de thumbnail zijn namelijk het eerste wat de gebruiker ziet waardoor er bepaalde verwachtingen worden geschept. Hierdoor is het belangrijk om het belangrijkste thema van de video te benoemen. Let er daarbij op dat de belangrijkste informatie aan het begin van de titel worden genoemd. 

  • Maak maximaal gebruik van de beschrijvingen bij je video’s

In het beschrijvings veld kun je 5000 tekens kwijt, wat betekent dat je genoeg ruimte hebt voor een uitgebreide beschrijving met relevante zoekwoorden! Zorg ervoor dat je de belangrijkste informatie over de video aan het begin invult (voor ‘meer weergeven’) en dat je daarna bijvoorbeeld nog relevante informatie over je kanaal schrijft met een link naar je website en social media kanalen. 

  • Optimaliseer thumbnail

De thumbnail is samen met de titel het eerste wat de gebruiker ziet van jouw video. Daarom is het belangrijk dat deze thumbnail relevant én aantrekkelijk is. Zorg ervoor dat de thumbnail opvalt en een duidelijke weerspiegeling geeft van jouw video. 

  • Gebruik zoekwoorden in de tags

Naast de titel en beschrijving, kun je ook nog relevante zoekwoorden kwijt in zogenaamde tags. Deze tags worden meegegeven aan de video en kunnen Youtube helpen om beter te begrijpen waar jouw video over gaat. 

  • Deel je video op social media

Door je video te delen op je social media kanalen komt je video meer onder de aandacht bij jouw doelgroep. Zoals we net hebben verteld, speelt het aantal views en kijkduur een rol bij het algoritme van Youtube. Op deze manier kan je ervoor zorgen om dit omhoog te krijgen. 
 

Volg je ons al op YouTube?

Volg De Webmakers

Een tevreden klant:
"De gehele operatie is door De Webmakers in optima forma begeleid en tot in details uitgevoerd. [..] Wij zijn en blijven bij De Webmakers!"

- Piet Maartense

Delen
04
februari
2021
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: social media, Youtube
Leestijd: 2 min
Maak jouw YouTube kanaal beter vindbaar

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten