Wil je Instagram inzetten om meer naamsbekendheid te krijgen? Dan wil je dat zoveel mogelijk potentiële klanten jouw berichten te zien krijgen. Maar hoe zorg je hiervoor? Wij geven je een aantal tips om je bereik op Instagram te vergroten!
Instagram
Instagram is de laatste jaren steeds populairder geworden. Naast de jongere doelgroepen gebruiken de 20-64 jarigen dit platform ook steeds meer. Mede hierdoor heeft het platform nu 3,7 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland.
Je snapt dat Instagram daarom een platform is die je niet uit het oog moet verliezen! Hieronder vind je een aantal tips om het bereik van je berichten op Instagram te vergroten.
De tips voor meer bereik op Instagram:
- Zet je account op openbaar
Deze tip is eigenlijk erg voor de hand liggend: als je account op privé staat is het voor personen die jou niet volgen niet mogelijk om je posts te bekijken. Zorg er daarom altijd voor dat je account op openbaar staat als je je bereik wilt vergroten.
- Gebruik relevante hashtags
Wanneer je meer personen wilt bereiken met jouw Instagram berichten, kun je relevante hashtags toevoegen aan je berichten. Denk hierbij niet aan de hoeveelheid hashtags, maar vooral hoe relevant deze hashtags zijn voor je bedrijf.
Als een Instagram gebruiker op deze hashtags zoekt, kan jouw bericht tussen de resultaten eindigen waardoor het bereik van het bericht toeneemt.
- Voeg een locatie toe aan je post
Naast de focus op hashtags, is het ook zeker belangrijk om de locatie tag niet te vergeten bij je posts. Ben je bijvoorbeeld op een speciale locatie op het moment dat je iets post? Of tag eens de plaatsnaam van je vestiging.
Als iemand zoekt op deze locatie kun je posts van deze locatie zien. Dit kost weinig moeite en extra inspanning, maar hier kun je wel je bereik mee vergroten.
- Zet belangrijke zoekwoorden in je gebruikersnaam of beschrijving
Ook op Instagram komt het belang van zoekwoorden terug. Ben je bijvoorbeeld een kapper? of een reisorganisatie? Zorg dan dat dit in je gebruikersnaam staat (achter de @) of laat dit terugkomen in je accountnaam.
Als gebruikers namelijk op zoek zijn naar een kapper, komen bedrijven met dit zoekwoord in de naam naar boven waardoor je makkelijker gevonden wordt door personen die jou nog niet volgen.
- Deel je Instagram account via andere kanalen
Naast Instagram zijn er vast ook meer social media kanalen waar je gebruik van maakt. Op deze kanalen kun je ook je Instagram account delen zodat de volgers van deze kanalen je ook op Instagram kunnen volgen.
Maak je daarnaast gebruik van een maandelijkse of wekelijkse nieuwsbrief? Hierin kun je ook je social media accounts benoemen. Dit kun je bijvoorbeeld ook doen op je website.
- Tag relevante accounts in je branche
Wil je opvallen bij de autoriteiten in jouw branche? Tag dan één van deze accounts in je posts. Als je een account tagt, krijgt de eigenaar van het account een melding waardoor je in het oog kan komen van dit bedrijf.
Afhankelijk van de instellingen van dit account, komt je bericht ook tussen de getagde berichten van dit account te staan. Daarmee vergroot je de kans dat je bericht ook wordt gezien door de volgers van deze autoriteit.
- Reageer op comments
Zorg voor interactie met je doelgroep door te reageren op comments. Door de interactie aan te gaan met je doelgroep kun je uiteindelijk een duurzame relatie opbouwen.
Daarnaast is interactie een onderdeel van het algoritme van Instagram. De berichten met de meeste interactie geven aan dat een bericht interessant wordt gevonden door jouw doelgroep waardoor deze sneller bovenaan de tijdlijn komt te staan.
- Plaats regelmatig content
Om in het oog te blijven bij je volgers én potentiële volgers is het belangrijk om actief te blijven posten op Instagram. Zorg dat je niet vergeten wordt door je huidige volgers en dat je onder de aandacht komt bij je nieuwe volgers!
- Houd de beste tijden om te posten in de gaten
Als je een bedrijfsaccount hebt aangemaakt op Instagram, kun je eenvoudig inzicht krijgen in de statistieken van jouw doelgroep. Hier zie je bijvoorbeeld populaire locaties, leeftijdscategorieën en het geslacht.
Maar je krijgt ook inzicht in de meest actieve tijden van jouw volgers. Zo weet je precies wanneer de meeste volgers online zijn zodat je het maximale uit jouw bericht kan halen.
- Deel je bericht in je story
Door het algoritme van Instagram, kan het dat niet al je volgers je bericht te zien krijgen. Om te zorgen dat zoveel mogelijk volgers je bericht zien, kun je deze delen in je story.
Een story blijft 24 uur staan en is voor al je volgers zichtbaar boven de tijdlijn. Als je hier je bericht deelt, kunnen volgers op je story klikken om vervolgens bij het daadwerkelijke bericht terecht te komen.
- Adverteren
Naast alle bovengenoemde gratis mogelijkheden om meer bereik te krijgen op Instagram, kun je er ook voor kiezen om te gaan adverteren. Het adverteren op Instagram kan via het advertentiebeheer van Facebook.
Hier kun je op dezelfde manier campagnes opzetten als voor het adverteren op Facebook. Je kunt specifiek targetten op interesses en kenmerken van de doelgroep die jij wilt aanspreken met je bericht.
Meer weten over adverteren op Facebook en Instagram