Als je over een eigen website beschikt, zal je ongetwijfeld weleens van het begrip SEO hebben gehoord. Maar wat is het nou eigenlijk? En wat heb je eraan? In deze blog geven wij antwoord op de meestgestelde vragen die wij voorbij horen komen over SEO.
Search Engine Optimization (SEO), ook wel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands, is het uitvoeren van werkzaamheden om de vindbaarheid in de zoekmachines te verbeteren. Maar eigenlijk voer je deze optimalisaties niet uit voor Google, maar voor jouw websitebezoeker. Hoe beter jouw website namelijk aansluit bij de informatiebehoefte van jouw potentiële websitebezoeker, hoe beter Google jouw website waardeert en hoe hoger jij in de zoekresultaten verschijnt.
Wat zijn dan werkzaamheden die je uitvoert om de website te optimaliseren? Onder SEO vallen werkzaamheden op het gebied van content, techniek en autoriteit zoals bijvoorbeeld het optimaliseren van afbeeldingen door het toevoegen van een ALT-tag, het toevoegen van een doeltreffende meta title en meta description én het verzamelen van backlinks.
Zoekmachine optimalisatie wordt met enige regelmaat aangeduid als een gratis manier om hoog in de organische resultaten van Google te komen. Ja, het is inderdaad gratis om in de organische resultaten te staan. Maar doe je jouw SEO zelf? Dan ben je tijd kwijt. En laat je het uitbesteden? Dan ben je geld kwijt. Maar hier krijg je wel een geoptimaliseerde website voor terug!
De Webmakers biedt bijvoorbeeld verschillende SEO-pakketten aan voor het optimaliseren van websites. Afhankelijk van de hoeveelheid werk die erin wordt gestopt, kun je kiezen voor één van de drie pakketten. De prijzen variëren van €300,- tot €1000,- exclusief BTW.
Velen zullen denken: wat is nou eigenlijk het belang van SEO? Waarom zou ik hier zoveel tijd of geld aanbesteden? Dat zullen wij jou eens vertellen! Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat je hoger in de organische resultaten van Google komt te staan. Hoe hoger, hoe beter want je valt tenslotte meer op! Dit zorgt ervoor dat meer mensen op jouw website klikken en kun je aan de slag om deze bezoekers om te gaan zetten in klanten.
De voordelen van SEO in het kort:
En hoe snel zie ik dan resultaat nadat ik hier tijd of geld in heb geïnvesteerd? Het liefst zie je natuurlijk gelijk resultaat nadat je een investering hebt gedaan, maar SEO is geen middel voor snelle resultaten. Het optimaliseren van jouw website is een continu proces voor de langere termijn. Voordat je resultaat ziet ben je zo een aantal maanden tot een jaar verder.
Wil je resultaat op de korte termijn? Kies dan voor Search Engine Advertising (SEA).
Yes, je hebt na de nodige inspanningen een nummer 1 positie behaald in Google! Ben je nu klaar? Het antwoord is (helaas) nee. De zoekresultaten van Google worden voortdurend aangepast: door algoritme updates gaat Google met andere criteria naar jouw website kijken en je hebt ook nog te maken met bijvoorbeeld concurrenten en vele andere ranking factoren. SEO is dus echt een doorlopend proces voor de lange termijn.
Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan eens een kijkje op onze veelgestelde vragen pagina (FAQ). Zo’n pagina kan jou helpen om als website eigenaar veelvoorkomende vragen van websitebezoekers te beantwoorden. Niet alleen de bezoeker profiteert hiervan maar ook jij als website eigenaar. Je kunt jouw bezoekers namelijk nog beter helpen doordat jij over één plek beschikt waar de belangrijkste vragen beantwoord worden.
- Piet Maartense
Zie je het optimaliseren van jouw website niet zitten? Besteed de zoekmachine optimalisatie dan uit aan De Webmakers.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.