#2 Zo optimaliseer je jouw meta title

Wil jij opvallen bij je doelgroep?

#2 Zo optimaliseer je jouw meta title

Vorige week publiceerden we een blog over het optimaliseren van de meta description. Dit is één van de meta tags die van invloed is op de click-through-rate, ook wel doorklikratio, van de website. Een andere factor die hier ook zeker invloed op heeft is de meta title. 

Wat is een meta title?

Een meta title is één van de meta tags die van invloed is op het doorklikratio naar de website. Deze wordt weergegeven in de zoekresultaten; samen met de meta description en de URL van de landingspagina. 
Doordat het één van de eerste dingen is die een gebruiker van jouw website ziet in de zoekresultaten is het belangrijk om een goede meta title te schrijven. Hiermee kun je een gebruiker namelijk overhalen om te klikken op jouw website. 

Meta title en SEO

De meta title heeft net zoals de meta description geen directe invloed op de ranking van een website, maar wordt wel getoond in de zoekresultaten. Het is daarom belangrijk om een aantrekkelijke titel te creëren om de aandacht van de gebruikers te trekken. 

Daarnaast wordt er door experts wel gespeculeerd over een indirecte invloed van de meta title op de rankings van jouw website. Een hogere click-through-rate (CTR) kan er namelijk voor zorgen dat jouw pagina hoger rankt. Google wilt resultaten van de beste kwaliteit tonen aan de gebruikers, en een hoog doorklikratio kan hierop duiden. 

Meta title optimaliseren

  1. De optimale title tag: primair zoekwoord – secundair zoekwoord | Merknaam
    Moz, een autoriteit binnen de online marketing, beschrijft dit als optimale title tag. Voor onze pagina gericht op SEO zou de meta title als volgt kunnen zijn:

    SEO - online marketing | De Webmakers 

    Op deze manier staat het primaire zoekwoord vooraan, waardoor deze dus direct in het oog springt bij de doelgroep. SEO valt binnen onze website onder de categorie online marketing waardoor we deze hebben gekozen als secundair zoekwoord. En als laatste volgt onze merknaam: op deze manier weet de doelgroep direct dat de pagina van De Webmakers is. 
     
  2. 50-60 tekens inclusief spaties
    Het is van belang dat je titel niet te lang is. Wanneer je namelijk een langere titel creëert dan dat er wordt weergegeven, wordt jouw titel onderbroken. Het ligt er uiteraard ook aan welke letters en tekens jij gebruikt: een ‘w’ neemt bijvoorbeeld meer ruimte in dan een ‘i’. Hierdoor kan de lengte van titels iets verschillen. 
     
  3. Geen capslock titels
    WIL JE OPVALLEN BIJ JE DOELGROEP? Gebruik dan gewoon kleine letters. Capslock titels kunnen als storend worden ervaren en zorgen daardoor dus niet voor een betere ervaring van de gebruiker. 
     
  4. Geen keyword stuffing
    Het is goed om het zoekwoord waar je op focust te gebruiken, maar overdrijf dit niet. Wanneer je heel de titel volstopt met het zoekwoord, zal de titel niet makkelijker te lezen zijn waardoor dit geen voordelen zal opleveren. Daarnaast heeft Google ook een hekel aan keyword stuffing waardoor het beter is om dit niet te doen.
     
  5. Belangrijke zoekwoorden eerst
    Net zoals bij de meta description is het belangrijk om het zoekwoord waar jij op focust vooraan te plaatsen. Google maakt het zoekwoord waar de gebruiker op zoekt namelijk dikgedrukt waardoor het direct in het oog springt. Als dit er voor zorgt dat je titel niet meer makkelijk leesbaar is, is het uiteraard beter om deze gewoon verderop in de titel te plaatsen. 

Het optimaliseren van meta titles uitbesteden?

Dat kan! De Webmakers optimaliseren wekelijks meta titles van onszelf of van onze klanten. Wil je dat je website regelmatig up-to-date wordt gehouden op het gebied van SEO?

Bekijk onze SEO-pakketten
 

Een tevreden klant:
"Prettige club om mee samen te werken, duidelijke afspraken en verder een heerlijke No-Nonsens mentaliteit."

- Johan Sterrenburg

Delen
01
oktober
2020
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: Marketing, SEO
Leestijd: 2 min
#2 Zo optimaliseer je jouw meta title

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten