Miljoenenboete voor moederbedrijf Facebook en Instagram

Het schenden van privacy zorgt voor een boete van €390 miljoen

Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, kan rekenen op een miljoenenboete voor het schenden van de privacy van hun gebruikers. Dit heeft de Data Protection Commission (DPC) deze week bekend gemaakt. Het blijft ook niet enkel bij de boete maar wordt ook aangevuld met een deadline om beleid aan te passen. 
 

De beslissing van DPC

De Ierse privacy toezichthouder DPC heeft op woensdag 4 januari aangekondigd het onderzoek naar de gegevensverwerking van Facebook en Instagram te hebben afgerond. De conclusie? Meta heeft een inbreuk gemaakt op de AVG met zowel zijn Instagram, als zijn Facebook service. Daarom is besloten om Meta een boete van in totaal €390 miljoen op te leggen: €210 miljoen voor de Facebook service en €180 miljoen voor de Instagram service. 

Als aanvulling hierop hebben zij ook 3 maanden de tijd gekregen om hun beleid met betrekking tot privacy aan te passen. 
 

Wat ging hieraan vooraf?

Uiteraard is de commissie niet zomaar tot het besluit gekomen om Meta een boete van €390 miljoen te laten betalen. Deze boete is namelijk het gevolg van een langlopend onderzoek naar twee klachten die ingediend zijn tegen Facebook- en Instagram-diensten. 

De klachten zijn door de Oostenrijkse toezichthouder en Belgische toezichthouder ingediend op 25 mei 2018: het moment dat de AVG in werking is getreden. Voorafgaand aan deze datum had Meta namelijk de servicevoorwaarden voor hun Facebook- en Instagram-services aangepast. Maar gebruikers dienden akkoord te gaan met deze nieuwe voorwaarden anders konden zij geen gebruik meer maken van de apps. 

Hoewel DPC de klagers geen gelijk gaven, oordeelde de commissie wel dat Meta niet duidelijk genoeg gecommuniceerd heeft wat zij doen met gegevens van gebruikers. Meta kan dus wel rekenen op een boete en krijgen 3 maanden de tijd om hun beleid aan te passen.
 

Over Meta

Eind 2021 heeft het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp aangekondigd om verder te gaan onder een nieuwe naam: Meta. In dit geval is het niet alleen een naamsverandering maar ook een rebranding. Zij willen zich namelijk gaan focussen op het ontwikkelen van een virtueel universum: het metaverse.

Lees meer over Meta
 

Een tevreden klant:
"Fijn bedrijf, heeft het al jaren op orde. Geen vraag is te veel en altijd snel en vriendelijk contact!"

- Martijn Bakker

Miljoenenboete Meta
Onduidelijk over persoonsgegevens gebruiker
Boete van in totaal €390 miljoen
3 maanden de tijd om beleid aan te passen
Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

De Webmakers delen wekelijks een blog met het laatste nieuws op het gebied van online marketing, webdesign en hosting. 

Als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.

*  Website URL
05
januari
2023
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: Facebook, Instagram, Privacy, Meta
Leestijd: 1 min
Miljoenenboete voor moederbedrijf Facebook en Instagram

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten