Nationaal E-mail Onderzoek 2021

E-mail is nog springlevend!

Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Dit jaar bestaat e-mail alweer 50 jaar! Een mijlpaal die gevierd moet worden. Daarom haken we in deze blog in op het Nationaal E-mail Onderzoek 2021. We bespreken de highlights van het onderzoek en duiken terug in de geschiedenis van e-mail.

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 is een initiatief van Spotler en CG Research waaraan 2153 Nederlanders hebben meegedaan. De deelnemers komen uit verschillende leeftijdscategorieën en hebben bijvoorbeeld verschillende opleidingsniveau’s en bruto jaarinkomens. 

Uit het onderzoek zijn 22 algemene conclusies en 11 specifieke learnings gekomen over onze online communicatiemiddelen maar geeft vooral meer inzicht in de positie van e-mail.

De geschiedenis van E-mail

E-mail bestaat dit jaar alweer 50 jaar. Een halve eeuw om op terug te blikken met véél ontwikkelingen. Hieronder vindt u een korte samenvatting van het ontstaan van e-mail.

Er bestaat enige discussie over het precieze punt wanneer e-mail is ontstaan, maar het is wel duidelijk dat het @-teken in 1971 voor het eerst is gebruikt in een elektronisch bericht dat over het ARPANET werd gestuurd door Raymond Tomlinson. 

Na het eerste gebruik van dit teken heeft het echter nog 10 (!) jaar geduurd voordat er een standaardprotocol ontstond zodat servers e-mails naar elkaar konden sturen. Dit protocol, Simple Mail Transfer Protocol (SMTP), bestaat nu nog steeds.

Na deze doorbraak heeft het nog 15 jaar geduurd voordat er een eerste en gratis webbased e-mailservice ontstond. Dit was het bekende Hotmail (nu beter bekend als Outlook.com). Sinds dat punt is het gebruik van e-mail gegroeid tot ondertussen 300 miljard e-mails per dag. 

E-mail gebruik van Nederlanders

Uit het onderzoek komt naar voren dat e-mail nog niet vergeten mag worden. 97% van de Nederlanders checkt dagelijks zijn e-mail. Door de tijd heen is ons dat ook wel steeds makkelijker gemaakt met bijvoorbeeld een e-mail app op je smartphone. 

De meeste Nederlanders checken tussen de 1 en 6 keer hun e-mail per dag: dit is terug te zien in alle leeftijdscategorieën. En wanneer wordt de inbox bekeken? Dat gebeurt vooral ‘s ochtends tussen 07:00 en 11:00 en ‘s avonds tussen 19:00 en 21:00

Hoevaak check je je e-mail per dag?
Op welke tijden bekijk je je e-mail?

Waar gebruiken Nederlanders e-mail voor?

  • Om bevestigingen van aankopen in (web)winkels te ontvangen    92%
  • Voor persoonlijke communicatie                                                          90%
  • Om officiële communicatie van overheden te ontvangen                79%
  • Om nieuwsbrieven en reclame e-mails te ontvangen                       77%
  • Registreren voor social-mediasites                                                      76%
  • Om officiële communicatie van overheden te ontvangen                73%

E-mail voorkeuren

Uiteraard hebben Nederlanders wel voorkeuren als het aankomt op e-mails. Zo lezen de meeste Nederlanders hun e-mail vanaf hun smartphone (62%) terwijl de populariteit van desktop en laptop door de jaren heen is afgenomen. 

Nederlanders vinden e-mail het meest geschikte communicatiekanaal om diverse verschillende boodschappen op te ontvangen. Denk hierbij aan reclame (53%) en serviceberichten (81%). Daarnaast scoort e-mail hoog als het aankomt op privacy (43%). 

Dit maakt duidelijk dat het nog steeds relevant is om je als bedrijf te focussen op e-mail marketing. 

Schrijven wij ons nog in voor nieuwsbrieven?

Het antwoord hierop is ja! En misschien wel meer dan dat je denkt.. Maar 14% geeft aan dat ze zich dit jaar voor geen enkele nieuwsbrief hebben ingeschreven. Bijna de helft van de Nederlanders geeft aan dat zij zich dit jaar voor 1 t/m 5 nieuwsbrieven hebben ingeschreven en een 5e deel heeft zich voor 6 t/m 10 nieuwsbrieven ingeschreven. 

Hieruit kun je dus wel concluderen dat e-mailnieuwsbrieven nog geen verleden tijd zijn! Nederlanders schrijven zich nog steeds in meer of mindere mate in voor nieuwsbrieven. De voornaamste redenen waarom Nederlanders zich inschrijven voor een nieuwsbrief is om exclusieve mails te ontvangen en omdat ze recent een aankoop hebben gedaan in de webshop.

E-mail is dus nog lang geen verleden tijd

Uit deze cijfers kun je opmaken dat e-mail nog springlevend is. E-mails worden regelmatig bekeken én Nederlanders schrijven zich nog meerdere keren per jaar in voor een nieuwe nieuwsbrief. Het is dus zeker aan te raden om klanten aan je bedrijf te binden door middel van e-mailmarketing. Wil je eenvoudig nieuwsbrieven naar jouw klanten sturen? Bekijk dan eens onze e-mail templates.

Bekijk e-mail templates

Een tevreden klant:
"Gedegen advies en resultaatgericht, uniek CMS wat gemakkelijk in gebruik is maar vooral SEO google vriendelijk is, echte aanrader wil je een professionele site als bedrijf, maar ook als particulier! Tevens support is super snel, heb nu mijn mail en website via de webmakers en wil niks anders meer!"

- Chris de Jong

Delen
07
oktober
2021
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: E-mail Marketing
Leestijd: 4 min
Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten