Nieuwe regels voor webshops vanaf 28 mei

Verbod op nep reviews, eerlijke kortingsprijzen en een gepersonaliseerd aanbod

Heb jij een eigen webshop? Dan krijg je vanaf 28 mei te maken met nieuwe regels die hoogstwaarschijnlijk ook van invloed zijn op jouw onderneming. Dit gebeurt in navolging op de scherpere richtlijnen van de Europese Unie. Hoe dat zit? Dat lees je in deze blog!

De voordelen van een eigen webshop

Het hebben van een eigen webshop brengt veel voordelen met zich mee. Sinds het begin van de corona pandemie is de populariteit ook aanzienlijk toegenomen! Uit onderzoek van april 2020 kwam naar voren dat de omzet van webshops met 60% is gestegen sinds de Corona uitbraak. 

Een aantal voordelen zijn:

  • 24 uur per dag open
  • Een extra verkoopkanaal
  • Veel vrijheid en flexibiliteit

Lees meer over de voordelen van een eigen webshop

De nieuwe regels vanaf 28 mei

De nieuwe wetgeving zorgt voor meerdere regels waar jij je als webshopeigenaar aan dient te houden vanaf 28 mei. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet. 

  • Verbod op nep reviews
    Op vrijdag 11 maart werd bekend gemaakt dat de Tweede Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel voor de modernisering van consumentenbescherming. Het doel van de nieuwe wetgeving is om consumenten vollediger en duidelijker te informeren en hen te beschermen. 

    Lees meer over dit onderwerp op de website van ons e-commerce merk Comercia Connect. 

    Meer informatie over het verbod op net reviews 
     
  • Vermelden van verkoper op online marketplaces
    Ook voor online marketplaces gaan strengere regels gelden. Bij marketplaces kun je producten van verschillende aanbieders kopen waardoor het niet altijd duidelijk is bij wie je koopt. Met de nieuwe richtlijnen is dat niet meer mogelijk: het wordt namelijk verplicht om door te geven bij wie de klant koopt én wat de voorwaarden zijn. 

    Wil jij producten verkopen via marketplaces om zo de omzet van jouw webshop te verhogen?

    Lees meer over verkopen via marketplaces
     
  • Eerlijke kortingsprijzen
    Je kent ze wel: de van … voor … aanbiedingen waardoor het lijkt dat je heel veel korting krijgt. Verkopers gebruiken hiervoor vaak hogere prijzen dan dat het product de laatste tijd was. Daarom stellen de nieuwe regels dat je moet uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte. 
     
  • Gepersonaliseerd aanbod
    Veel webshops laten een gepersonaliseerd aanbod zien aan elke klant. Dit wordt bijvoorbeeld op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis of andere kenmerken van de klant die bij jouw webshop bekend zijn.

    Vanaf 28 mei is het verplicht om je klant te informeren als je een gepersonaliseerd aanbod laat zien zodat zij een overweging kunnen maken of het aanbod daadwerkelijk aantrekkelijk is.
     
  • Meer informatie delen over ‘gratis’ diensten
    Bied jij potentiële klanten de mogelijkheid om gratis diensten te ontvangen in ruil voor hun persoonsgegevens? Dan ben je vanaf eind mei verplicht om duidelijk aan de klant de laten weten hoe lang zij aan de dienst vast zitten en hoe zij zich weer uit kunnen schrijven. Zij krijgen daarnaast het recht om binnen 14 dagen zonder reden op te zeggen.

Handhaving op de nieuwe wetgeving

Uiteraard wordt er ook gehandhaafd op deze nieuwe regels. Houd jij je niet aan de regels? Dan wordt dit gezien als oneerlijke handelspraktijken en worden er maatregelen getroffen. Deze maatregelen variëren van een termijn waarbinnen je de onjuiste situatie moet oplossen tot geldboetes van maximaal 4% van de jaaromzet of 2 miljoen euro. 
 

Een tevreden klant:
"Prima. Doen wat ze beloven. De Concrete5 websites zijn bijzonder eenvoudig in gebruik voor de gemiddelde websitebeheerder."

- Herman de Langen

Delen
De nieuwe regels vanaf 28 mei
Verbod op nep reviews
Vermelden van verkoper op marketplaces
Eerlijke kortingsprijzen
Gepersonaliseerd aanbod
Meer informatie delen over 'gratis' diensten
Heb je nog geen eigen webshop?

De Webmakers is OpenCart specialist en kan jou helpen aan een passende webshop voor jouw bedrijf! 

Als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.

*  Website URL
07
april
2022
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: Webshop
Leestijd: 2 min
Nieuwe regels voor webshops vanaf 28 mei

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten