Google Mijn Bedrijf is een belangrijke tool om lokaal beter gevonden te worden in Google. Wel zo handig om dan ook inzicht te hebben in bruikbare statistieken over jouw prestaties. Daarom breidt Google deze statistieken uit: je kunt vanaf nu zien hoe iemand jouw bedrijf heeft gevonden.
Eén van de eenvoudigste onderdelen om lokaal beter gevonden te worden is door een account aan te maken op Google Mijn Bedrijf. Zo is jouw bedrijf niet alleen te zien in Google Zoeken maar ook in Google Maps.
Gebruikers kunnen in één opslag eenvoudig meer informatie zien van het bedrijf waar ze meer informatie over zoeken. Denk hierbij aan contactgegevens, openingstijden, website en reviews.
Deze gegevens zijn voor jou, als bedrijfseigenaar, ook eenvoudig te beheren vanuit één centrale plaats. Je kunt bijvoorbeeld reageren op reviews, nieuws/acties delen, tijdelijke openingstijden toevoegen en statistieken inzien.
De statistieken in Google Mijn Bedrijf geven meer inzicht in het zoekgedrag en de uitgevoerde acties van jouw doelgroep. De tool heeft echter een update doorgevoerd waardoor je nu gedetailleerdere informatie te zien krijgt: bijvoorbeeld niet alleen hoeveel gebruikers jou hebben gevonden maar ook hoe zij jou hebben gevonden.
Wij leggen je uit hoe je dit kunt zien!
1. Log in bij Google Mijn Bedrijf
2. Ga aan de rechterkant naar het tabblad ‘inzichten’
Hier vind je de huidige statistieken.
3. Gelijk bovenaan de pagina zie je een melding met ‘je inzichten worden verplaatst’
Hier zie je dus dat Google aangeeft dat het rapport met statistieken een nieuw uiterlijk krijgt. Over een paar maanden zullen meer statistieken worden weergegeven.
Klik op ‘Nieuwe profielprestaties bekijken’
4. Selecteer een periode
Over welke periode wil je data zien? Je kunt direct een periode selecteren voor jouw statistieken.
Kom te weten hoe gebruikers jou hebben gevonden!
5. De nieuwe statistieken geven onder andere weer hoe gebruikers jou hebben gevonden. Dit ziet er als volgt uit:
Hiernaast zie je een voorbeeld van één van de nieuwe inzichten van de vernieuwde statistieken.
Allereerst zie je het totaal aantal mensen dat jouw bedrijfsprofiel heeft gezien in de geselecteerde periode.
Daarnaast zie je daaronder waar de gebruikers jou hebben gevonden. Zo zie je dat de meeste mensen uit het voorbeeld het bedrijfsprofiel via desktop hebben gevonden én daarvan veruit de meeste via Google Zoeken.
Google Maps neemt een kleine 12% in beslag ten opzichte van 88% voor Google Zoeken.
Zoals eerder aangegeven is het voor je lokale vindbaarheid belangrijk dat je een Google Mijn Bedrijf account hebt. Heb je deze nog niet? Laat ons helpen!
- Piloot Koen
Nog geen Google Mijn Bedrijf? Neem gerust contact op met De Webmakers, wij helpen je graag!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.