Regelmatig kwalitatieve nieuwsbrieven versturen is een ideale manier om nieuwe producten te promoten en klantenrelaties te onderhouden. Maar opmerkelijk is hoe moeilijk het schrijven van een goede nieuwsbrief daadwerkelijk kan zijn. Om je te helpen met het opzetten van een aantrekkelijke nieuwsbrief hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet!
Over het algemeen geldt de vuistregel: meten is weten. Ook voor nieuwsbrieven zijn er een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) die jou kunnen helpen met het verbeteren van de content. Deze KPI’s zijn algemene indicatoren om de prestaties van je bedrijf te meten.
Open ratio
Dit is een KPI die vertelt hoe vaak de nieuwsbrief geopend is. Als je een nieuwsbrief naar 100 ontvangers stuurt, betekent het niet dat deze ook door iedereen geopend wordt. Je kunt de open ratio verbeteren door te kijken hoe vaak je e-mail is geopend en vooral door wie. Op deze manier kun jij de content aan laten sluiten op de behoeftes van de doelgroep zodat het open ratio vergroot.
Conversie ratio
Een hele belangrijke KPI! De conversie ratio geeft aan hoeveel klanten een actie of transactie hebben afgerond vanuit de nieuwsbrief. Heb jij in de nieuwsbrief promotie gemaakt voor een nieuw product met daarbij een aankooplink? Dan geeft de conversie ratio aan welk percentage van de ontvangers ook daadwerkelijk een aankoop heeft gedaan door op deze link te klikken.
Klik ratio
Je kunt ervoor kiezen om één of meerdere linkjes te verwerken in jouw nieuwsbrief. Uiteraard ben je dan benieuwd hoeveel er daadwerkelijk op deze link(jes) is geklikt: dit zie je aan de hand van de klik ratio. De klik ratio geeft namelijk inzicht in de hoeveelheid klanten die op een link in de nieuwsbrief hebben geklikt. Volgens een onderzoek van Mailchimp is een gemiddelde klik ratio iets hoger dan 2,5%. Presteert jouw nieuwsbrief lager, dan zijn de volgende tips misschien wat voor jou.
1. Kies één onderwerp per nieuwsbrief
Om te zorgen dat de nieuwsbrief niet te rommelig wordt is het van belang dat de e-mail zich richt op één onderwerp. Om een goede conversie te krijgen uit de nieuwsbrieven zal je de informatie compact moeten houden en goed verwerken wat het doel is van de e-mail. Hier een paar ideeën voor nieuwsbrief onderwerpen:
- Linken naar nieuwe blogs
- Introduceren van een nieuw product of service
- Speciale aanbiedingen
- Updates en veelgestelde vragen doorspelen
2. Speel met verzendtijden
De tijd en dag van de nieuwsbrief zending is ook belangrijk. Zoek uit welke dagen en tijdstippen het beste scoren voor jouw doelgroep. Deze optimalisatie kan wat tijd vergen, aangezien er tijd overheen gaat voordat je de ideale verzendtijd hebt gevonden. Over het algemeen blijkt dat consumenten e-mails het beste scoren op vrijdagen en dat zakelijke nieuwsbrieven juist beter verstuurd kunnen worden op donderdag. Maandag is over het algemeen de slechtste dag voor het versturen van nieuwsbrieven.
3. Schrijf een goede binnenkomer
Het is algemeen bekend dat de onderwerpregel dé plek is om de aandacht te trekken van lezers. Veel lezers hebben al een overvolle inbox en zijn snel geneigd om nieuwsbrieven te negeren. De onderwerpregel is daarom een goede manier om jouw nieuwsbrief uit te lichten en nieuwsgierigheid op te wekken. Dit doe je door gebruik te maken van FOMO (fear of missing out), actualiteiten, bekende merken en krachtige woorden zoals: gratis, nieuw, superieur of laatste kans.
4. Cross devices
Volgens het Nationaal E-mail onderzoek 2021 gebruikt meer dan 40% van de doelgroep hun smartphone, 30% hun laptop en 10% een tablet. Veel verschillende formaten dus! Om jouw nieuwsbrief leesbaar en aantrekkelijk te maken voor alle toestellen, zal je de nieuwsbrief moeten formateren zodat alle tekst en afbeeldingen duidelijk zichtbaar zijn.
5. Less is more
Een nieuwsbrief met veel afbeeldingen en kleurtjes oogt uiteraard het fijnst. Zorg er wel voor dat je niet te ver gaat in het gebruiken van verschillende fonts en lettergrootte. Zoals het gezegde gaat: less is more! Houd de nieuwsbrief simpel en compact, zodat mensen weten waar zij moeten klikken en wat er van hun verwacht wordt.
Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 blijkt dat e-mail nog steeds relevant is voor marketing doeleinden. Zo’n 77% van Nederlanders gebruikt hun mail om nieuwsbrieven te ontvangen!
Mis geen kansen en begin ook met het versturen van nieuwsbrieven om klantenrelaties te onderhouden. De Webmakers maakt dit proces makkelijker door een template klaar te zetten! Benieuwd? Bekijk dan de mogelijkheden en onze abonnementen!
- Rudolph Dekker
Het versturen van nieuwsbrieven is ook in deze tijd nog erg relevant. Met de nieuwsbrief abonnementen van De Webmakers kun jij maandelijks nieuwsbrieven versturen.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.