Hoe ontdek je de populairste zoekopdrachten in jouw sector?

Achterhaal het met Google Trends

Hoe ontdek je de populairste zoekopdrachten in jouw sector?

Wanneer je iets zoekt, typ je een zoekopdracht in op bijvoorbeeld Google en hoop je het gewenste resultaat te zien. Of dit nou gaat om een vraag, product of dienst; Google zoekt de passende websites voor jouw zoekopdracht. Soms gebeurt het dat veel mensen in dezelfde periode dezelfde zoekopdrachten gebruiken; dit kan dan gezien worden als een zoektrend. 

Nu is het zo dat Google deze zoektrends bijhoudt en je deze ook in kunt zien. Erg handig om zo te achterhalen waar veel op wordt gezocht, zodat je hier op in kunt spelen. Maar waar kun je deze trends zien? En wat zijn dan de trends van dit moment? Wij willen je graag inzicht geven in de trending zoekopdrachten van dit moment en de trends per sector. 

Wat is Google Trends?

Google Trends geeft inzicht in de zoektrends wereldwijd. Om specifiek te vinden waar jij naar op zoek bent, kun je verschillende filteropties toepassen; denk bijvoorbeeld aan het land waar je de trends van wilt weten of de periode (afgelopen 24 uur, maand of jaar). 

Daarnaast geeft Google Trends niet alleen inzicht in de algemene zoektrends die er uitspringen, maar kun je ook de zoektrends per sector bekijken. Zo kun je inzicht krijgen in de meest gebruikte zoekopdrachten in jouw sector.

Trending zoekopdrachten

We beginnen met de trending zoekopdrachten. Wij hebben gekeken welke zoekopdrachten de afgelopen dagen het meest populair waren. Het gaat hierbij vooral om gebeurtenissen in het dagelijks leven, die bijvoorbeeld zijn uitgelicht in het nieuws. 

Een populaire zoekopdracht van vandaag (17 juni 2020) is bijvoorbeeld het Donorregister, terwijl gisteren (16 juni 2020) veel mensen zochten op het aanvragen van een energielabel. 

Populaire zoekopdrachten per sector

Daarnaast heeft Google de optie ‘verkennen’ met 25 categorieën. Je kunt hier de populairste zoekwoorden van alle categorieën bij elkaar bekijken of filteren per categorie. Als er bijvoorbeeld gekeken wordt naar de algemene populaire zoekopdrachten, zie je dat veruit de meeste mensen zoeken op het weer.

Als je gaat filteren per categorie kom je eigenlijk tot de meest bruikbare zoekopdrachten. Wij hebben gekozen voor de categorie bedrijven en industrie, waarna je de populairste zoekopdrachten per sector kunt bekijken. Hieronder benoemen we van een aantal sectoren de meest gebruikte zoekopdrachten in de afgelopen 30 dagen (in Nederland).

Detailhandel

Hoe ontdek je de populairste zoekopdrachten in jouw sector?

Drukkerijen en uitgeverijen

drukkerij.png

Bouw en onderhoud

bouw.png

Energie- en elektriciteitsbedrijven

energie.png


Meer informatie over een specifiek zoekwoord

Ben je toch specifiek op zoek naar de populariteit van één zoekwoord? Ook dat is mogelijk. Je kunt bij verkennen het zoekwoord intypen waar je meer over wilt weten en zien hoeveel interesse er is in het woord. Dit wordt aangeduid met een score van 1-100: 1 voor de laagste interesse en 100 voor de hoogste.
Als voorbeeld gebruiken we het woord ‘online marketing’:

info1.png

Naast de interesse in de loop der tijd, kun je ook meer informatie vinden over de interesse per regio.

info2.png

Zo is te zien dat er de afgelopen 30 dagen de meeste interesse in online marketing was in de provincie Drenthe. 

Waar kun je dit voor toepassen?

Met de Google Trends tool kun je dus tot handige inzichten komen voor jouw bedrijf. Je komt onder andere meer te weten over interessante zoektermen op dit moment, zoektermen per sector en per regio. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken om jouw website verder te optimaliseren voor de zoekmachines. 

Zie je het toch niet zitten om dit zelf te doen? De Webmakers bieden verschillende SEO-pakketten aan.

Bekijk de SEO-pakketten
 

SEO-pakket

Een SEO-pakket voor jouw website is al beschikbaar vanaf €300,- per maand exclusief BTW.

Een tevreden klant:
"Wij zijn zeer te spreken over de samenwerking met de Webmakers. Het contact met onze vaste contactpersoon loopt naar tevredenheid en het is fijn om snel te kunnen te kunnen schakelen!"

- Piloot Koen

Delen
17
juni
2020
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: SEO, Google Trends
Leestijd: 3 min
Hoe ontdek je de populairste zoekopdrachten in jouw sector?

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten