Wanneer je iets zoekt, typ je een zoekopdracht in op bijvoorbeeld Google en hoop je het gewenste resultaat te zien. Of dit nou gaat om een vraag, product of dienst; Google zoekt de passende websites voor jouw zoekopdracht. Soms gebeurt het dat veel mensen in dezelfde periode dezelfde zoekopdrachten gebruiken; dit kan dan gezien worden als een zoektrend.
Nu is het zo dat Google deze zoektrends bijhoudt en je deze ook in kunt zien. Erg handig om zo te achterhalen waar veel op wordt gezocht, zodat je hier op in kunt spelen. Maar waar kun je deze trends zien? En wat zijn dan de trends van dit moment? Wij willen je graag inzicht geven in de trending zoekopdrachten van dit moment en de trends per sector.
Google Trends geeft inzicht in de zoektrends wereldwijd. Om specifiek te vinden waar jij naar op zoek bent, kun je verschillende filteropties toepassen; denk bijvoorbeeld aan het land waar je de trends van wilt weten of de periode (afgelopen 24 uur, maand of jaar).
Daarnaast geeft Google Trends niet alleen inzicht in de algemene zoektrends die er uitspringen, maar kun je ook de zoektrends per sector bekijken. Zo kun je inzicht krijgen in de meest gebruikte zoekopdrachten in jouw sector.
We beginnen met de trending zoekopdrachten. Wij hebben gekeken welke zoekopdrachten de afgelopen dagen het meest populair waren. Het gaat hierbij vooral om gebeurtenissen in het dagelijks leven, die bijvoorbeeld zijn uitgelicht in het nieuws.
Een populaire zoekopdracht van vandaag (17 juni 2020) is bijvoorbeeld het Donorregister, terwijl gisteren (16 juni 2020) veel mensen zochten op het aanvragen van een energielabel.
Daarnaast heeft Google de optie ‘verkennen’ met 25 categorieën. Je kunt hier de populairste zoekwoorden van alle categorieën bij elkaar bekijken of filteren per categorie. Als er bijvoorbeeld gekeken wordt naar de algemene populaire zoekopdrachten, zie je dat veruit de meeste mensen zoeken op het weer.
Als je gaat filteren per categorie kom je eigenlijk tot de meest bruikbare zoekopdrachten. Wij hebben gekozen voor de categorie bedrijven en industrie, waarna je de populairste zoekopdrachten per sector kunt bekijken. Hieronder benoemen we van een aantal sectoren de meest gebruikte zoekopdrachten in de afgelopen 30 dagen (in Nederland).
Detailhandel
Drukkerijen en uitgeverijen
Bouw en onderhoud
Energie- en elektriciteitsbedrijven
Ben je toch specifiek op zoek naar de populariteit van één zoekwoord? Ook dat is mogelijk. Je kunt bij verkennen het zoekwoord intypen waar je meer over wilt weten en zien hoeveel interesse er is in het woord. Dit wordt aangeduid met een score van 1-100: 1 voor de laagste interesse en 100 voor de hoogste.
Als voorbeeld gebruiken we het woord ‘online marketing’:
Naast de interesse in de loop der tijd, kun je ook meer informatie vinden over de interesse per regio.
Zo is te zien dat er de afgelopen 30 dagen de meeste interesse in online marketing was in de provincie Drenthe.
Met de Google Trends tool kun je dus tot handige inzichten komen voor jouw bedrijf. Je komt onder andere meer te weten over interessante zoektermen op dit moment, zoektermen per sector en per regio. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken om jouw website verder te optimaliseren voor de zoekmachines.
Zie je het toch niet zitten om dit zelf te doen? De Webmakers bieden verschillende SEO-pakketten aan.
- Willemijn de Bruijn
Een SEO-pakket voor jouw website is al beschikbaar vanaf €300,- per maand exclusief BTW.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.