Nu veel bedrijven (deels) gesloten zijn en hun opdrachten zien teruglopen, is het een goede gelegenheid om tijd te investeren in de eigen website. Zo is er nu genoeg tijd vrij om de website te optimaliseren zodat deze beter zichtbaar is voor klanten na de coronacrisis. Maar hoe doe je dit?
Ook voordelen tijdens de crisis, zonder hier extra budget voor vrij te maken
Hoewel het optimaliseren van de website belangrijk is voor na de coronacrisis, heeft het ook al zijn voordelen tijdens deze periode. Als je bijvoorbeeld in advertenties hebt geïnvesteerd, maar deze stop moet zetten door verminderde inkomsten zullen deze niet meer vertoond worden waardoor je direct minder zichtbaar bent.
Als je een website optimaliseert voor de zoekmachines is deze wel degelijk zichtbaar in de organische resultaten. Je website zal namelijk niet zomaar verdwijnen uit de resultaten als je hier (tijdelijk) geen tijd meer in investeert. Hoogste tijd dus om deze posities te gaan verbeteren nu daar toch genoeg tijd voor is!
SEO
Search Engine Optimization (SEO) of ook wel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands is het optimaliseren van de website zodat deze beter zichtbaar wordt in de gratis, organische, resultaten.
Je website kan hierbij geoptimaliseerd worden op drie vlakken:
Content: De content op jouw website zorgt ervoor dat jij gevonden wordt door jouw doelgroep. Het is namelijk belangrijk dat jouw website aansluit bij de zoekintentie van de doelgroep zodat zij jou vinden.
Techniek: Met het verbeteren van de techniek van de website wordt niet enkel de kwaliteit van de website verbeterd maar ook de gebruikerservaring van de doelgroep. Een win-win situatie.
Autoriteit: Als je de autoriteit van je website verhoogt door het verzamelen van backlinks beschouwt Google jouw website als belangrijk(er). Hierdoor kun je hoger gaan ranken in de organische resultaten.
10 handige tips om jouw website te optimaliseren voor de zoekmachines
Verbeter de content op je website
Door het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek kom je erachter welke zoekwoorden veel gebruikt worden door jouw doelgroep. Aan de hand hiervan kun je de content op je website optimaliseren. Het is belangrijk dat de content op je website relevant is voor jouw doelgroep.
Als hulpmiddel kun je hiervoor de Google zoekresultaten gebruiken. Typ het zoekwoord in waarop je wilt ranken en bekijk welke informatie de top 3 websites tonen.
Daarnaast is het belangrijk dat de teksten lang genoeg zijn (minimaal 250 woorden) en een Call To Action bevatten om jouw bezoekers te laten converteren.
Maak gebruik van relevante meta titles
De meta title is het eerste wat een bezoeker van jouw website ziet in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk dat de titel niet alleen aantrekkelijk is, maar ook relevant is en maximaal 55 tekens bevat.
Optimaliseer meta descriptions
Het is belangrijk om in ieder geval voor elke webpagina een meta description in te vullen. Daarnaast is het belangrijk dat deze tekst relevant is én dat het zoekwoord waar deze pagina op focust hierin is opgenomen. Dit is namelijk de tekst die in de zoekresultaten wordt weergegeven, waardoor het belangrijk is dat deze relevant is voor jouw doelgroep.
Optimaliseer ALT-tags
Het is belangrijk om bij alle afbeeldingen op je website een ALT-tag toe te voegen. Deze wordt weergegeven wanneer jouw afbeelding niet geladen kan worden, maar kan ook bijdragen aan de vindbaarheid in Google.
Richt je Google Mijn Bedrijf pagina in
Door het inrichten van je Google Mijn Bedrijf pagina zorg je ervoor dat je lokaal beter vindbaar bent. Het is ook belangrijk om hier de juiste, actuele openingstijden van jouw bedrijf in te voeren.
Verzamel kwalitatieve backlinks
Door het verzamelen van kwalitatieve backlinks, zal uiteindelijk de autoriteit van jouw website toenemen. Een handige tool om hiervoor te gebruiken is SEMrush (7 dagen gratis te gebruiken). Deze verzamelt potentiële backlinks én hiermee kun je het backlinkprofiel van jouw concurrenten analyseren.
Laat externe links openen in een nieuw tabblad
Wanneer je op je website verwijst naar een andere, externe website is het belangrijk dat je deze website laat openen in een nieuw tabblad. Op deze manier kan jouw bezoekers de extra informatie bekijken waar je naar verwijst maar raak je niet jouw bezoeker kwijt.
Zorg dat jouw pagina’s intern zijn gelinkt
Wanneer de pagina’s op jouw website op een logische manier met elkaar gelinkt zijn, is het niet alleen voor de gebruiker makkelijker om te navigeren maar ook voor Google.
Controleer zogenaamde ‘broken links’
Als je linkt naar een bepaalde pagina, of er wordt naar jouw pagina gelinkt is het belangrijk dat deze links ook daadwerkelijk werken. Controleer daarom eens of alle linkjes naar een juiste én werkende pagina verwijzen.
Optimaliseer de snelheid van de website
Je kunt testen of jouw website een goede snelheid heeft door het gebruik van de tool Pagespeed Insights. Hier krijg je een score voor de mobiele- en desktop website tussen de 1 en 100. Ook worden hier tips gegeven om de snelheid te optimaliseren.
Website optimalisatie door De Webmakers
Zie je het toch niet zitten om zelf je website te optimaliseren? Of loop je tegen optimalisaties aan die uitgevoerd moeten worden door een expert? Laat jouw website dan optimaliseren door De Webmakers! Wij bieden verschillende website optimalisatie pakketten aan zodat jouw website beter gaat presteren in de zoekmachines.
Een tevreden klant:
"Prettige club om mee samen te werken, duidelijke afspraken en verder een heerlijke No-Nonsens mentaliteit."
- Johan Sterrenburg
SEO-pakket
Een SEO-pakket voor jouw website is al beschikbaar vanaf €300,- per maand exclusief BTW.