SEO of SEA?

Ga je voor resultaten op de lange termijn of korte termijn?

SEO of SEA?

We schrijven vaak blogs over zoekmachine optimalisatie (SEO) waarmee je opvalt bij je doelgroep door hoog te scoren in de organische resultaten. Maar naast SEO heb je ook SEA: zoekmachine adverteren. Wat zijn de verschillen?

De zoekresultatenpagina van Google (SERP)

Als je iets zoekt op Google krijg je te maken met verschillende soorten resultaten. De zoekresultaten van Google bestaan namelijk uit twee onderdelen: de organische resultaten en de betaalde resultaten.

De betaalde resultaten zijn de eerste resultaten die je ziet. Deze zijn te herkennen aan ‘advertentie’ en staan boven de organische resultaten. Als je advertenties inzet om op te vallen in de zoekresultaten van Google wordt dat ook wel zoekmachine adverteren (SEA) genoemd.

Onder de advertenties vind je de organische, gratis resultaten. Deze worden gerangschikt aan de hand van ruim 200 ranking factoren. Als je je website optimaliseert om hoger in de organische resultaten te komen, wordt dit zoekmachine optimalisatie (SEO) genoemd. 
 

Zoekresultatenpagina Google

Wat is SEO?

Zoekmachine optimalisatie, search engine optimization of SEO: deze begrippen doelen allemaal op het verbeteren van de kwaliteit van de website om zo de beste ervaring voor Google én de gebruikers te bieden. Het uiteindelijke doel is om zo hoog mogelijk in de organische resultaten te komen.

Meer informatie over SEO

Wat is SEA?

Zoekmachine adverteren, search engine advertising of SEA: als we het hierover hebben gaat het over het adverteren in zoekmachines. Door geld te betalen aan Google komt jouw advertentie bovenaan de zoekresultatenpagina bij de zoekterm waar je je op richt.

Meer informatie over SEA

De verschillen tussen SEO en SEA

SEO of SEA
  1. Resultaat op korte of lange termijn
    Eén van de verschillen tussen zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren is de termijn waarop je resultaat behaald. Ga je voor direct resultaat of een duurzame investering voor resultaat op de lange termijn?

    Bij SEA heb je direct resultaat: na het opzetten van een campagne is deze direct in de zoekresultaten te zien. Een nadeel is echter wel dat de advertenties direct niet meer worden weergegeven als je deze stopzet. 

    Bij SEO duurt het echter langer voordat je resultaat ziet. Dit kan maanden of soms wel een jaar duren voordat je het gewenste resultaat hebt behaald. Als je eenmaal het resultaat hebt behaald, kost het wel minder tijd om deze positie te behouden. 
     
  2. De positie op de zoekresultatenpagina (SERP)
    Zoals je hebt kunnen zien in bovenstaande afbeelding staan de advertenties boven de organische resultaten. Hierdoor springen deze meer in het oog. 

    Daarnaast heb je bij veel zoekopdrachten ook nog een Google Maps onderdeel tussen de advertenties en organische resultaten waardoor je eerst moet scrollen voordat de organische resultaten überhaupt zichtbaar zijn. 

  3. Meetbaarheid van de resultaten
    Terwijl je bij SEA inzichtelijk hebt wat je resultaten zijn én hoe je deze gehaald hebt, is dit bij SEO een moeilijker verhaal. Bij SEO is het lastig om te bepalen hoeveel tijd je hebt besteed en wat dit concreet heeft opgeleverd terwijl je bij SEA inzicht krijgt in de kosten, clicks en conversies. 
     
  4. Tijd of geld investeren? Kies je ervoor om tijd of geld te investeren?
    Adverteren kost geld. Doordat deze directe kosten zijn verbonden aan de advertenties kan SEO aantrekkelijker klinken. Optimaliseren is namelijk ‘gratis’ omdat je geen geld hoeft te betalen om in de organische resultaten te worden weergegeven. Hier zit echter wel veel tijd in: je website optimaliseren gaat namelijk niet vanzelf. En tijd = geld. 

SEO en SEA combineren?

Dat er twee soorten resultaten in Google te vinden zijn, hoeft niet te betekenen dat je een keuze moet maken tussen SEO en SEA. Je kan er namelijk ook voor kiezen om een combinatie van beiden te maken om jouw vindbaarheid te maximaliseren. 

Tijdens SEO ben je namelijk bezig met het verbeteren van de kwaliteit van jouw website. En laat deze kwaliteit nou ook een rol spelen bij SEA! Als Google bepaalt welke advertenties er gebruikt gaan worden bij een bepaalde zoekopdracht wordt er namelijk niet alleen naar de bieding gekeken maar ook naar de relevantie en kwaliteit van de pagina. Met het optimaliseren van jouw website vang je dus twee vliegen in één klap.

Jouw website optimaliseren?

Er gaat veel tijd zitten in het optimaliseren van je website. Er moet rekening gehouden worden met vele factoren op het gebied van content, techniek en autoriteit. Heb je hier geen tijd voor? Of ontbreekt de kennis op dit gebied? Bekijk dan de opties die De Webmakers aanbieden.

Mogelijkheden SEO
 

Een tevreden klant:
"Zeer tevreden over onze samenwerking met De Webmakers. [..] Prettig communiceren en goede kennis van onze vaste developer zijn een goede basis tot succes."

- Rudolph Dekker

Delen
01
april
2021
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: SEO, Google, SEA
Leestijd: 4 min
SEO of SEA?

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten