We schrijven vaak blogs over zoekmachine optimalisatie (SEO) waarmee je opvalt bij je doelgroep door hoog te scoren in de organische resultaten. Maar naast SEO heb je ook SEA: zoekmachine adverteren. Wat zijn de verschillen?
Als je iets zoekt op Google krijg je te maken met verschillende soorten resultaten. De zoekresultaten van Google bestaan namelijk uit twee onderdelen: de organische resultaten en de betaalde resultaten.
De betaalde resultaten zijn de eerste resultaten die je ziet. Deze zijn te herkennen aan ‘advertentie’ en staan boven de organische resultaten. Als je advertenties inzet om op te vallen in de zoekresultaten van Google wordt dat ook wel zoekmachine adverteren (SEA) genoemd.
Onder de advertenties vind je de organische, gratis resultaten. Deze worden gerangschikt aan de hand van ruim 200 ranking factoren. Als je je website optimaliseert om hoger in de organische resultaten te komen, wordt dit zoekmachine optimalisatie (SEO) genoemd.
Zoekmachine optimalisatie, search engine optimization of SEO: deze begrippen doelen allemaal op het verbeteren van de kwaliteit van de website om zo de beste ervaring voor Google én de gebruikers te bieden. Het uiteindelijke doel is om zo hoog mogelijk in de organische resultaten te komen.
Zoekmachine adverteren, search engine advertising of SEA: als we het hierover hebben gaat het over het adverteren in zoekmachines. Door geld te betalen aan Google komt jouw advertentie bovenaan de zoekresultatenpagina bij de zoekterm waar je je op richt.
Dat er twee soorten resultaten in Google te vinden zijn, hoeft niet te betekenen dat je een keuze moet maken tussen SEO en SEA. Je kan er namelijk ook voor kiezen om een combinatie van beiden te maken om jouw vindbaarheid te maximaliseren.
Tijdens SEO ben je namelijk bezig met het verbeteren van de kwaliteit van jouw website. En laat deze kwaliteit nou ook een rol spelen bij SEA! Als Google bepaalt welke advertenties er gebruikt gaan worden bij een bepaalde zoekopdracht wordt er namelijk niet alleen naar de bieding gekeken maar ook naar de relevantie en kwaliteit van de pagina. Met het optimaliseren van jouw website vang je dus twee vliegen in één klap.
Er gaat veel tijd zitten in het optimaliseren van je website. Er moet rekening gehouden worden met vele factoren op het gebied van content, techniek en autoriteit. Heb je hier geen tijd voor? Of ontbreekt de kennis op dit gebied? Bekijk dan de opties die De Webmakers aanbieden.
- Herman de Langen
Wil je ook meer leren over SEA? Verdiep je verder! De Webmakers helpen je verder.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.