Social media onderzoek 2020: Facebook en Tiktok vallen op

Krijg inzicht in de wereld van social media voor 2020

De belangstelling voor social media is groot; vele Nederlanders maken er gebruik van en de meesten ook nog het liefst dagelijks. Daarom zijn de social media platformen niet meer weg te denken uit het medialandschap. Maar welke platformen worden het meest gebruikt? En welke doelgroepen gebruiken deze platformen? Wij vertellen het je graag!

Het Nationale Social Media Onderzoek 2020

Zoals ieder jaar heeft Newcom weer het Nationale Social Media Onderzoek uitgevoerd. Dit is het grootste trendonderzoek van Nederland naar de verwachtingen en gebruikers van social media. Zo kun je dus op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en voorspellingen voor het nieuwe jaar.

Het onderzoek heeft een respons gekregen van 7.000 Nederlanders die 15 jaar of ouder zijn. De steekproef kan gezien worden als een representatieve afspiegeling van de bevolking in deze leeftijdscategorie.

Dit betekent voor ons dat we beschikken over handige inzichten die gebruikt kunnen worden bij het inzetten van social media voor een marketing doeleinde.

Het verminderde vertrouwen in social media zorgt niet voor minder gebruikte platforms

Ondanks het verminderde vertrouwen in social media, heeft dit er niet voor gezorgd dat gebruikers daadwerkelijk bepaalde social media kanalen aan de kant zetten. Te zien is namelijk dat het aantal gebruikte platformen, vergeleken met vorig jaar, gestegen is van 3,6 naar 3,7.

 

Als er gekeken wordt naar het verschil tussen 2016 en 2020 zien we dat in 2016 gemiddeld 3,3 platformen werden gebruikt bij een vertrouwen van 17% tegenover 3,7 platforms in 2020 bij een vertrouwen van 14%. Het vertrouwen in dus afgenomen, terwijl het aantal platformen is toegenomen. Zo kun je aan de hand van dit onderzoek stellen dat het vertrouwen niet direct van invloed is op de hoeveelheid gebruikte platformen. 

Meer gebruik van social media

Naast dat er meer platformen worden gebruikt, wordt social media over het algemeen meer gebruikt door Nederlanders. Zo worden de platformen steeds vaker dagelijks gebruikt. De grootste toename is daarbij te zien op Instagram; een groei van 29%.

 

Toch is Instagram niet het enige platform dat haar dagelijkse gebruikers ziet toenemen. Ook Twitter en LinkedIn maken een groei door met een toename van respectievelijk 25% en 26%.

Facebook is nog niet weg uit de social media wereld

Hoewel Facebook vorig jaar kromp, is het platform dit jaar weer gegroeid! Dit jaar heeft het aantal Facebook gebruikers een groei doorgemaakt van 2%. Dit lijkt weinig door de grote hoeveelheid gebruikers die Facebook al heeft maar dit komt toch neer op een toename van 230.000 gebruikers. Daarnaast is het aantal dagelijkse gebruikers ook met 280.000 toegenomen.

 

Als we kijken naar het aantal gebruikers per leeftijdscategorie kun je zien dat er door de jaren heen vooral een afname heeft plaatsgevonden onder de jongste doelgroep; 15-19 jaar. Bij de overige groepen is het aantal gebruikers, na een daling in 2019, weer toegenomen.

De nieuwkomer: Tiktok

Hoewel Het Nationale Social Media Onderzoek al sinds 2010 wordt uitgevoerd, is het social media platform Tiktok hier nog niet eerder in voorgekomen. Deze nieuwkomer heeft echter al wel 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder en ook nog eens 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar.

 

Wel is te zien dat het platform vooral populair is onder meisjes tussen de 9 en 14 jaar. Het gebruik van jongens van dezelfde leeftijdscategorie ligt aanzienlijk lager.

Deze social media kanalen gebruik je voor je doelgroep

Het is een veel gestelde vraag; welke social media kanalen gebruik je voor jouw doelgroep? Dit kan soms lastig te bepalen zijn. Daarom kan dit overzicht je hierbij helpen!

Hier is namelijk te zien hoeveel elk social media platform wordt gebruikt per leeftijdscategorie. De percentages staan voor het deel van de doelgroep die gebruik maakt van het bepaalde platform. Zo krijg jij een idee van de gebruikers van de platformen. 

 

Let wel op: Dit onderzoek is een representatieve afspiegeling van de bevolking, maar het is geen garantie dat deze kanalen voor jou werken. Dit kan alsnog per bedrijf verschillen. Het is dus belangrijk om goed te monitoren wat wel en niet werkt, en dus alsnog vanuit eigen ervaringen te handelen.

Social Media Management door De Webmakers

Zoals je kunt zien zorgen De Webmakers er voor dat ze op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van social media. Zo kunnen wij hier goed op inspelen bij de eigen social media kanalen maar ook bij jullie social media kanalen. De Webmakers kunnen het beheer van jouw social media uit handen nemen. Kijk hier voor meer informatie.

Een tevreden klant:
"Prettige club om mee samen te werken, duidelijke afspraken en verder een heerlijke No-Nonsens mentaliteit."

- Johan Sterrenburg

Delen
31
januari
2020
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: trends, social media, Ontwikkelingen
Leestijd: 4 min
Social media onderzoek 2020: Facebook en Tiktok vallen op

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten