Social Media lijkt in 2022 in het teken te staan van een snel stijgende populariteit van TikTok en de opkomst van de ‘kleinere’ platforms. Het altijd populaire Facebook lijkt daardoor ook dit jaar weer terrein te verliezen. In deze blog leest u meer over social media in 2022.
Ook dit jaar heeft Newcom Research & Consultancy weer een trendonderzoek uitgevoerd naar het gebruik en de verwachtingen van social media in Nederland. Dit grootschalige onderzoek is voor het twaalfde jaar op rij uitgevoerd en heeft weer een goede respons gekregen met 7.057 responses.
Deze 7.057 Nederlanders van 15 jaar of ouder vormen een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van deze leeftijden. De doelgroep van het onderzoek, Nederlanders van 15 jaar of ouder, bestaat uit 14.763.594.
Het onderzoek heeft tot verrassende uitkomsten geleid. Opvallende resultaten waren vooral te zien op het gebied van TikTok, Facebook, Instagram en nieuwe opkomende platforms. We zetten een aantal hoogtepunten voor je op een rijtje.
Nederlanders gebruiken social media actiever: er zijn evenveel gebruikers maar er worden meer platforms gebruikt en er worden meer minuten gespendeerd. Deze stijging van het aantal gebruikte platforms is vooral te zien bij de leeftijdsgroep 20-39 jaar. Waar zij in 2020 nog gebruik maakten van gemiddeld 4,7 platforms, is dat in 2022 gegroeid naar 5,6. Dit is niet alleen de grootste stijging maar ook de meeste platforms van alle leeftijdsgroepen.
Dat Nederlanders meer verschillende social media kanalen gebruiken dan voorheen is niet alleen te zien in het aantal gebruikte platforms, maar ook de stijging van de populariteit van kleinere social media platforms.
Uiteraard kunnen de kleine social media kanalen niet opboksen tegen de giganten zoals WhatsApp, Facebook of Instagram, maar deze mogen zeker niet worden vergeten! Kleinere social media platforms met meer dan 1 miljoen gebruikers zijn Telegram, Discord, Reddit en Twitch.
Een volledig overzicht:
TikTok werd vanaf 2020 vooral populair onder kinderen tot 15 jaar, maar wint nu ook terrein onder hogere leeftijdsgroepen. Dit heeft gezorgd voor bijna 1,3 miljoen meer gebruikers ten opzichte van vorig jaar wat zorgt voor 3 miljoen gebruikers én een stijging in het dagelijkse gebruikers van 91%.
Opvallend om te zien in de resultaten is de grote stijging van TikTok onder twintigers. Waar TikTok voorheen vooral veel werd gebruikt door jeugd onder de 15, zien we nu een verdubbeling van het aantal gebruikers door de groepen 20 t/m 24 en 25 t/m 29.
Het leek er even op dat Facebook zichzelf in 2020 wist te herstellen nadat de populariteit in 2019 flink was gedaald, maar het heeft niet zo mogen zijn. Niet alleen het aantal gebruikers die het social medium dagelijks gebruikt is afgenomen maar ook het aantal gebruikers van het platform zelf.
Hier tegenover staat een opvallende groei van Instagram. Het aantal gebruikers is tussen 2021 en 2022 gestegen van 5,9 miljoen naar 6,6 miljoen met 11%. Ook het aantal dagelijkse gebruiken is toegenomen met 8%.
Uit het onderzoek is dus wel gebleken dat social media steeds meer wordt gebruikt door Nederlanders. Hier liggen dus absoluut kansen om meer leads binnen te halen voor jouw bedrijf. Heb je hier geen tijd of inspiratie voor? Dan helpen wij je graag.
- Bob Harder
Laat geen kansen liggen om meer leads binnen te halen voor jouw bedrijf. Besteed het social media beheer uit aan De Webmakers!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.