Technische optimalisaties SEO

Met optimalisaties die je zelf uit kunt voeren

Technische optimalisaties SEO

Snelheid, gebruiksgemak en veiligheid zijn onderdelen van een website die op orde moeten zijn om goed te scoren in de zoekmachines. Deze onderdelen vallen onder de technische optimalisaties van een website en zorgen voor een sterke basis. We vertellen je in deze blog meer over optimalisaties op het gebied van techniek.

Optimaliseer op zowel content, techniek als autoriteit

Het algoritme van Google bestaat uit ruim 200 rankingfactoren waarop een website wordt beoordeeld. Op basis hiervan bepaalt Google op welke positie jouw website komt te staan. De factoren zijn in te delen onder de content, techniek en autoriteit van jouw website. 

Daarom is het belangrijk om je tijdens het optimaliseren van je website niet te focussen op één onderdeel van SEO. Om optimaal te scoren is het van belang dat alle drie de aspecten kloppen, zowel content, techniek als autoriteit. 

In de vorige blogs hebben we het al gehad over de optimalisaties op het gebied van content en autoriteit. Hoewel het beheren van content een tijdrovende klus kan zijn, zijn deze onderdelen nog vrij makkelijk uit te voeren voor iedere website eigenaar. Als het echter aankomt op de technische optimalisaties, kan het voorkomen dat je deze niet allemaal zelf uit kunt voeren. Wij geven je een aantal tips voor technische optimalisaties die vrij eenvoudig zijn uit te voeren.

Tips voor technische optimalisaties

  • Een veilige website

Dit is één van de belangrijkste onderdelen van een website. Het is van belang om de privacy van jouw websitebezoekers te kunnen waarborgen als ze een bezoek brengen aan jouw website. 

Een veilige website is te herkennen HTTPS in combinatie met een slotje. Dit zorgt ervoor dat er geen gegevens van de gebruikers onderschept kunnen worden. Hiervoor is een SSL-certificaat nodig.

  • Zorg dat je website geen dode links bevat

Niets zo vervelend als informatie zoeken en belanden op een 404 foutpagina. Dit houdt namelijk in dat deze pagina niet bestaat en wordt daarom ook wel een ‘dode link’ of ‘broken link’ genoemd. Je kunt hier bijvoorbeeld mee te maken krijgen als een pagina is verwijderd of een URL is aangepast. 

Probeer deze op te sporen op je website en te vervangen door een werkende link om zo het gebruiksgemak voor zowel de gebruiker als Google te verbeteren. 

  • Voorkom dubbele content

Dubbele content is iets wat je absoluut wilt voorkomen op je website. Niet alleen je gebruikers hebben er niets aan, het is ook nog eens verwarrend voor Google waardoor je rankings lager uit kunnen vallen. Het is dus belangrijk om unieke content te creëren! 

Deze duplicate content kan ook ontstaan door een technische fout. Dit is dan op te lossen met een zogenoemde canonical. 

  • Een snelle website

Niemand houdt van wachten; zo ook niet de bezoekers van jouw website. Men is op zoek naar informatie en heeft niet veel geduld om op een langzame website te wachten. Zeker niet als de concurrentie een veel snellere website heeft. Dan is de keuze makkelijk gemaakt. 
Daarnaast weet Google dat een langzame website geen goede ervaring biedt waardoor jouw website lager in de resultaten zal eindigen. Hierdoor raak je nog meer bezoekers kwijt. 

Ben je benieuwd hoe snel jouw website is?

Test hier

  • Zoekmachines kunnen jouw website doorzoeken

Google crawlt jouw website aan de hand van robots. Deze robots volgen linkjes, waardoor het van belang is dat de interne linkstructuur op orde is. Hoe beter jouw website gestructureerd is, hoe beter Google jouw website begrijpt.  

In Google Search Console kun je zien of jouw website volledig geïndexeerd is en daardoor in staat is om volledig te worden weergegeven in de zoekresultaten. 

  • Maak gebruik van Structured data

Met structured data geef je extra informatie aan Google over de inhoud van jouw website. Dit is een manier om een website begrijpelijker te maken voor Google. Een voorbeeld van content waarvoor je structured data kunt gebruiken is een FAQ.  

Hulp nodig bij de technische optimalisaties van jouw website?

Wij kunnen ons voorstellen dat het lastig kan zijn om zelf de techniek van jouw website te verbeteren. De Webmakers zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van zowel content, techniek als autoriteit. Mocht je dus hulp nodig hebben, dan kun je te allen tijde bij ons terecht!

Help mij!

Een tevreden klant:
"Zeer tevreden over onze samenwerking met De Webmakers. [..] Prettig communiceren en goede kennis van onze vaste developer zijn een goede basis tot succes."

- Rudolph Dekker

Delen
28
januari
2021
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: SEO, Zoekmachine Optimalisatie, Techniek
Leestijd: 2 min
Technische optimalisaties SEO

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten