De tijd van online scoren door slechts het strategisch plaatsen van de juiste keywords, ligt natuurlijk al even achter ons. Zoekmachines zijn beter geworden, en ze worden nog steeds slimmer. Dat vraagt ook om slimmere, intuïtievere zoekmachine-optimalisatie, die inspeelt op de volgende drie zoektrends.
Googelen is in feite niets meer dan aan een computer vragen wat de meest populaire site is. Om die afweging te maken gebruikt de Google zoekmachine honderden factoren, zoals het tellen van trefwoorden en de hoeveelheid externe links die naar de website in kwestie verwijzen. Maar het blijft een computer. Of bleef, want met RankBrain maakt Google een stap in de menselijke richting.
RankBrain maakt gebruik van artificial intelligence om zichzelf te trainen: het systeem leert van iedere zoekopdracht en moet de googelende internetter zo sneller en van betere antwoorden gaan voorzien. Dat klinkt lekker scifi. Het werkt zo.
Stel, je typt 'elektrische apparaat om gat in de muur te maken' in in Google, dan weten jij en ik dat er een boormachine gezocht wordt. Google kon die informatie nog niet koppelen, maar het is de bedoeling dat RankBrain wél snapt dat er boormachines in de zoekresultaten moeten verschijnen.
Wat heeft dat voor gevolgen voor jou als website-eigenaar of -beheerder? Het betekent dat er in webteksten minder vaak exact dezelfde zoekwoorden voor hoeven te komen. Dat is prettig, want dan kun jij je maximaal focussen op een overtuigende webtekst voor de bezoeker, in plaats van goed scorende teksten voor Google-robots.
Laten we het voorbeeld van de boormachine nog eens gebruiken. Wanneer je daarnaar zoekt in Google, zul je hoogstwaarschijnlijk niet meer alleen het woord 'boormachine' intikken. De ervaring leert dat dat teveel (niet relevante) informatie oplevert. Je zoekt bijvoorbeeld een boormachine met specifieke eigenschappen, van een bepaald merk of waar deze hem het goedkoopst is.
Het is dus waarschijnlijker dat je zoekt op long tail keywords, zodat je sneller bij het product bent wat je nodig hebt. Bijvoorbeeld: 'boormachine hout twee versnellingen online kopen'. Je kunt hier dus op inspringen door meer pagina’s met long tail keywords op te nemen in een website.
Praat je al tegen je telefoon? De kans is groot, want het schijnt dat 55 procent van de jongeren en 41 procent volwassen op dagelijkse basis gebruik maakt van voice search. Dat heeft gevolgen voor SEO. Met text search kan een zoekvraag nog 'boormachine kopen' zijn, met voice search zal de vraag specifieker zijn, zoals die ook in het echt gesteld zou worden: 'Waar kan ik het best online een accuboormachine kopen?'.
Het grote verschil is dat voice search platforms zoals Siri en Google Now niet alleen de vraag (zoekwoord) maar ook de content en intentie erachter oppikken. En dat vergt een nieuwe manier van optimaliseren, waarbij bijvoorbeeld long tail keywords en vraagwoorden als 'wie', 'waar' of 'waarom' belangrijk zijn.
- Martijn Bakker
Een SEO-pakket voor jouw website is al beschikbaar vanaf €300,- per maand exclusief BTW.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.