In de voorgaande blogs hebben we beschreven hoe je de meta title en de meta description optimaliseert. Deze twee factoren hebben geen directe invloed op de ranking in de zoekmachines, maar hebben wel een indirecte invloed. Deze zorgen er namelijk voor dat de click-through-rate verbetert. Wat houdt dit begrip in en zijn er nog meer manieren om deze te verbeteren?
De click-through-rate, ook wel doorklikratio genoemd, is een ratio die aangeeft hoeveel procent van de weergaven ook daadwerkelijk heeft geleid tot interactie (kliks).
Het wordt gebruikt in verschillende situaties: zo kun je hiermee de interactie meten bij een advertentie, maar ook bij de organische resultaten.
Een voorbeeld: Jouw webpagina wordt 100 keer vertoond in de zoekresultaten, waarvan 2 gebruikers ook beslissen om op jouw webpagina te klikken. Het ratio is dan als volgt: 2 / 100 = 0.02. Je hebt dan een click-through-rate van 2%.
De (indirecte) invloed van de click-through-rate is een veelbesproken onderwerp onder experts. De meningen zijn duidelijk verdeeld, en dat maakt het soms lastig om met feiten op tafel te komen.
De één vindt de invloed van de click-through-rate op de rankings in de zoekmachines een mythe, terwijl de ander er van overtuigd is dat er wel degelijk invloed is. Rand Fishkin, een Google engineer, geeft aan dat de click-through-rate invloed heeft op de rankings. In de Whiteboard Friday aflevering zegt hij namelijk dat een website op positie 3, die een hogere click-through-rate heeft dan verwacht, wel eens een hogere ranking kan krijgen van Google. Dit komt doordat een hoge click-through-rate aangeeft dat er veel interesse is in de website.
Al met al, wat de conclusie ook is, een gezonde click-through-rate is in beide gevallen belangrijk. Je kunt nog zulke goede content creëren op je website, maar als niemand op jouw website komt omdat er niet geklikt wordt, heb je hier niks aan. Het is dus altijd belangrijk om een zo hoog mogelijke click-through-rate te hebben.
We hebben een aantal tips voor jullie op een rijtje gezet om de click-through-rate te verbeteren.
- Johan Sterrenburg
Wil je dat jouw website regelmatig geupdatet wordt? Bekijk dan SEO pakketten!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.