Blog: Meer websitebezoekers met Facebook (+tips)

Maak jij al gebruik van Facebook?

Er zijn verschillende manieren om extra bezoekers naar je website te trekken. Zo kun je bijvoorbeeld je website optimaliseren om hoger te eindigen in de organische resultaten (SEO), advertenties aanmaken in Google Ads (SEA) óf je kunt je focussen op de inzet van Social Media. In deze blog gaan we meer vertellen over het verkrijgen van extra websitebezoekers door de inzet van Facebook.

Ruim 10 miljoen Facebook gebruikers in 2020

Na Whatsapp is Facebook het meest gebruikte Social Media platform onder Nederlanders vanaf 15 jaar. Dit is gebleken uit het Nationale Social Media onderzoek 2020 (waar wij eerder al een blog over publiceerden). Van deze 10 miljoen gebruikers zijn er ruim 7 miljoen dagelijkse gebruikers. In onderstaande figuur is weergegeven hoe het Facebook gebruik per doelgroep is verdeeld.

Facebook_gebruikers.png

De inzet van Facebook advertenties om je website te promoten

Facebook biedt ruime mogelijkheden als het gaat om adverteren. Bij het aanmaken van een advertentie krijg je de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende advertentiedoelstellingen. Zo kun je een advertentie aanmaken die er speciaal op gericht is om meer bezoekers naar de website te trekken.

Voordelen van adverteren op Facebook

Naast de keuze uit verschillende doelstellingen, zijn er nog andere voordelen voor het adverteren op Facebook:

  1. De vrijheid om te bepalen op welke plaatsen de advertenties worden getoond.
    Facebook biedt verschillende plaatsingsmogelijkheden waardoor je de vrijheid hebt om te kiezen waar jouw advertentie wordt getoond.
  2. Bereik jouw doelgroep
    Naast de vele plaatsingsmogelijkheden biedt Facebook ook veel mogelijkheden om jouw doelgroep te bereiken. Zo kun je niet alleen targetten op leeftijd en geslacht maar ook op bijvoorbeeld interesses en gedrag op Facebook.
  3. Remarketing
    Op deze manier kun je mensen bereiken die al eerder met jouw bedrijf in aanraking zijn gekomen. Zo kun je de kans vergroten dat men daadwerkelijk op jouw link gaat klikken omdat ze de bedrijfsnaam al weleens voorbij hebben zien komen.
  4. Adverteren op Facebook is goedkoop
    Al vanaf een paar euro per dag kun je adverteren op Facebook. Daarnaast kun je ook nog aangeven wanneer jouw advertentie wordt weergegeven. Zo kun je niet enkel kiezen voor de looptijd maar ook voor welke dagen en het moment van de dag dat je advertentie wordt weergegeven.
  5. Facebook is transparant
    Als je alles hebt ingesteld voor je advertentie kun je direct een schatting zien van het bereik en de interactie die deze advertentie gaat krijgen. Niet tevreden? Dan kun je de ingestelde factoren te allen tijden aanpassen.
  6. Inzichtelijke statistieken

Na het aanmaken van je advertentie kun je eenvoudig de resultaten inzien aan de hand van inzichtelijke statistieken. Zo kun je precies bijhouden hoe jouw advertentie presteert en kun je deze waar nodig aanpassen.

Gratis opties om meer websitebezoekers te krijgen via Facebook

Ook al is het adverteren op Facebook een goedkope manier om jouw bedrijf op de kaart te zetten, zijn er ook nog een aantal gratis opties om meer bezoekers naar je website te krijgen.

  1. Plaats in een bericht een link naar content van je website
    De meest eenvoudige, en voor de hand liggende, manier om meer bezoekers naar jouw website te trekken is door het plaatsen van een bericht met een link naar de content op jouw website. Deze link kun je ondersteunen met een korte beschrijving waarna de volledige content op je website gelezen kan worden.

    Deze gratis optie wordt veel gebruikt. Als bedrijf kun je zo eenvoudig je zichtbaarheid vergroten. Een nadeel is echter wel dat het bereik minder groot is dan wanneer je er een advertentie van maakt.
     
  2. Voeg een paginaknop toe
    Facebook biedt de mogelijkheid om rechts bovenin je bedrijfspagina een paginaknop toe te voegen. Hierbij krijg je de mogelijkheid om de tekst te werken zoals hier onder aangegeven.

Mogelijkheden_Facebook_button.png

Zoals je kunt zien heeft Facebook de opties al gecategoriseerd. Als jouw doel bijvoorbeeld is dat mensen een product kopen op jouw website heb je de keuze uit ‘shoppen’ of ‘aanbieding bekijken’. Zo kun je eenvoudig extra websitebezoekers krijgen.

Het enige nadeel is wel dat men zich al op jouw pagina moet bevinden, of jouw bedrijf moet zoeken in de zoekbalk van Facebook om deze button te zien.

Conclusie

Er zijn dus verschillende opties om je website te promoten door middel van je Facebook pagina. Zowel gratis als betaalde promotie valt onder de mogelijkheden. Het is echter geen garantie dat men daadwerkelijk op je link klinkt, maar dat de opties ruim zijn is wel duidelijk.

Een website laten maken door De Webmakers?

Uiteraard begint een succesvolle Facebook campagne met een goede website. Dit is namelijk het belangrijkste onderdeel als je je website wilt promoten. Bij De Webmakers kun je een professionele website laten maken door één van onze experts. Meer weten?

Een tevreden klant:
"In samenwerking met de Webmakers hebben we nu een site waar we trots op zijn. Van de Lay-out tot de kleine details, alles is gebouwd zoals wij het wilde hebben."

- S. Faas

Facebook adverteren uitbesteden

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Facebook adverteren voor jouw bedrijf?

Waarom Facebook adverteren?
Inzetbaar voor verschillende bedrijfsdoelen
Nieuwe klanten bereiken
Mogelijkheid om te retargeten
Als eerste op de hoogte zijn van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.

*  Website URL
12
maart
2020
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker van 2019 tot 2023. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: Social Media, Facebook
Leestijd: 3,5 min
Meer websitebezoekers met Facebook (+tips)

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten