Websitedata meten met Google Search Console

Weet jij hoe je website presteert?

Websitedata meten met Google Search Console

Hoe kom je er eigenlijk achter hoe je presteert in de zoekmachines van Google? Daarvoor heeft Google een tool ontwikkeld: Google Search Console. In deze blog leggen we uit wat dit voor tool is, wat je ermee kan en (als je deze nog niet gebruikt) hoe je deze kan gebruiken.

Wat is Google Search Console?

De Google Search Console is een tool waarmee je inzicht krijgt in hoe Google jouw website ziet. Je kunt gedetailleerde rapporten inzien over de zichtbaarheid in de zoekmachines en de factoren die daarop van invloed zijn: errors en backlinks. 

Daarnaast krijg je meer inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep. Zo kun je zien op welke woorden zij zoeken, hoe vaak jouw website hiermee wordt weergegeven én hoe vaak de gebruikers dan ook daadwerkelijk op jouw website klikken nadat deze is weergegeven.

Waarom Google Search Console gebruiken?

De tool geeft jouw handige inzichten waardoor het verschillende voordelen met zich meebrengt om gebruik te maken van de tool:

  1. Je bent beter indexeerbaar
    Je kunt eenvoudig inzien of jouw website goed wordt geïndexeerd. Wordt jouw website niet goed geïndexeerd? Ook dan kun je in Google Search Console de fouten opsporen om zo het probleem te verhelpen.
     
  2. Indexatie aanvragen
    Heb je een nieuwe pagina aangemaakt of een bestaande pagina helemaal geoptimaliseerd? Dan kun je een indexatie van deze pagina aanvragen in Google Search Console. Zo duurt het minder lang voordat de pagina geïndexeerd is en krijgen gebruikers deze dus eerder te zien in de zoekresultaten. 
     
  3. Krijg inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep
    Google Search Console beschikt over een rapport waarmee je inzicht krijgt in de zoekwoorden waarop jouw website wordt gevonden. Je ziet niet alleen hoe vaak jouw website is vertoond bij dit zoekwoord maar ook hoe veel gebruikers uiteindelijk op jouw website hebben geklikt. 

    De verhouding tussen het aantal weergaven en het aantal kliks wordt ook wel click-through-rate genoemd.
     
  4. Mobiele bruikbaarheid
    Tegenwoordig worden veel websites bezocht via een mobiele telefoon. Daarom is het belangrijk om inzicht te krijgen in mogelijke fouten bij mobiel gebruik. In de tool wordt een rapport aangeboden waarin je direct kunt zien of zich fouten voordoen wanneer jouw website wordt bezocht via mobiel. 

    Daarnaast worden websites binnenkort ook mobile-first geïndexeerd. Hierdoor is het dus zeker niet verkeerd om een kijkje te nemen in dit rapport.
     
  5. Inzicht per pagina
    De bovengenoemde onderdelen zijn ook zichtbaar voor specifieke pagina’s in het onderdeel URL inspectie. Zo krijg je voor deze specifieke pagina meer inzicht in bijvoorbeeld de indexatie en de mobiele bruikbaarheid. 

Zo gebruik je Google Search Console voor jouw website

Maak je nog geen gebruik van Google Search Console? Dan leggen wij graag voor je uit hoe je hiermee begint! 

Het is vrij eenvoudig om te beginnen met deze tool. Er zijn eigenlijk maar twee stappen die je moet doorlopen:

  1. Meld je aan voor Google Search Console aan de hand van deze link: Aanmelden
  2. Verifieer dat jij de eigenaar bent van de website.
    Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen zomaar de prestaties en gegevens van een website kan inzien. Daarom vraagt Google je om te ‘bewijzen’ dat het echt jouw website is. 

Na het doorlopen van deze stappen kun je beginnen met het monitoren van jouw website in Google Search Console!

De Webmakers als jouw online specialist

Zie je het niet zitten om zelf te beginnen met het bijhouden van data in de Google Search Console? Of heb je hier geen tijd voor? Laat dit uit handen nemen door De Webmakers! Wij analyseren graag de prestaties van jouw website. 

Daarnaast ben je bij ons direct aan het juiste adres om eventuele verbeteren op jouw website door te laten voeren. Meer weten?

Neem contact op
 

Laat jouw website prestaties analyseren

Benieuwd hoe jouw website presteert in de zoekmachines? Laat jouw website analyseren door De Webmakers.

Een tevreden klant:
"Zeer tevreden over onze samenwerking met De Webmakers. [..] Prettig communiceren en goede kennis van onze vaste developer zijn een goede basis tot succes."

- Rudolph Dekker

Delen
15
oktober
2020
Tessa Brolsma
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: Marketing, SEO
Leestijd: 2 min
Websitedata meten met Google Search Console

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten