De laatste week van 2021 is alweer aangebroken: net als vorig jaar blikken wij terug op de zoektrends van het afgelopen jaar. 2021 stond wederom in het teken van het coronavirus, maar daarnaast is nog veel meer gebeurd. Waarin zijn Nederlanders dit jaar het meest geïnteresseerd geweest? Wij zetten de zoektrends van 2021 voor jou op een rijtje.
Google Trends is een handige tool van Google waarmee je inzicht krijgt in zoektrends in een bepaalde periode, branche of in een bepaald land. Zo kun je bijvoorbeeld achterhalen wat de trends waren in jouw specifieke branche of afzetmarkt zodat je hier op in kunt spelen.
Wij nemen in deze blog de zoektrends van 2021 onder de loep. Google heeft namelijk weer een Year in Search van dit jaar bekend gemaakt, waar wij een aantal thema’s van gaan uitlichten.
In 2021 heeft Google evenals voorgaande jaren weer trends bij elkaar verzameld die in te delen zijn in verschillende categorieën. Wij hebben een aantal hoogtepunten uitgekozen zodat u een duidelijk beeld krijgt van de zoektrends in Nederland.
Helaas stond ook 2021 nog in het teken van de corona pandemie. Hoewel de vooruitzichten rooskleurig waren met de komst van de vaccins, mag het tot op heden niet zo zijn: de besmettingen zijn hoger dan ooit en de lockdowns zijn nog niet achter ons gelaten. Denk eens terug aan de historische avondklok die eind januari werd ingevoerd? Dit zoekwoord staat in de top 5 zoekwoorden van 2021.
Top 5 Zoekopdrachten
1) Peter R. de Vries
2) EK 2021
3) Stemwijzer
4) Avondklok
5) Testen voor Toegang
De verkiezingen hebben de inwoners van Nederland het hele jaar bezig gehouden. Hoewel de Tweede Kamerverkiezingen al plaatsvonden op 17 maart, is er recent pas een akkoord gekomen voor een nieuw kabinet.
Gericht op de verkiezingen heeft Google een aparte categorie met trends op het gebied van Politici toegevoegd. Vooral Sigrid Kaag en Vera Bergkamp waren erg populair in de zoekmachines.
Daarnaast staat de Stemwijzer bij de populairste zoekwoorden van afgelopen jaar. In aanloop naar de verkiezingen zie je de populariteit steeds verder toenemen.
Op het gebied van technologie zijn flink wat ontwikkelingen geweest. Op nummer één staat de iPhone 13. Deze nieuwe iPhone was vanaf 17 september beschikbaar in de voorverkoop en vanaf 24 september in de winkels. Vooral in de week dat de iPhone beschikbaar werd in de voorverkoop was de populariteit hoog met de maximale score van 100.
Met de komst van de nieuwe iPhone, kwam ook een nieuwe iOS versie: iOS 15. Deze update bevatte nieuwe features zoals een focus modus, nieuwe functionaliteiten voor kaarten en een verhoogde privacy.
Bekijk een overzicht van de iOS 15 features
2021 was tevens ook het jaar van de opkomst van Clubhouse. Marketeers raakten niet uitgepraat over dit nieuwe platform waar je live-gesprekken kunt voeren en mee kunt luisteren met andere gesprekken. Het platform is erg exclusief: je wordt enkel toegelaten als je een uitnodiging hebt ontvangen van een andere deelnemer.
Hoewel het platform al in februari beschikbaar was voor iOS, werd de app pas in mei beschikbaar gesteld voor Android gebruikers. Een hoog scorend gerelateerd zoekwoord aan Clubhouse is dan ook ‘Clubhouse Android’
Niemand kon er meer omheen: Max verstappen die de kampioenschapstitel in de wacht heeft gesleept in de Formule 1. Het afgelopen jaar is de populariteit van de autosport én van Max Verstappen flink toegenomen in Nederland. In de grafiek hieronder zie je de zoektrend van de afgelopen 5 jaar voor Max Verstappen: er is een enorme piek te zien aan het einde van dit jaar.
Naast de genoemde gebeurtenissen is er afgelopen jaar natuurlijk nog véél meer gebeurd. Om een volledig beeld te krijgen van de zoektrends van afgelopen jaar kun je een kijkje nemen bij Year in Search 2021.
- Willemijn de Bruijn
Wil je volgend jaar ook inspelen op de trends? Besteed SEO dan uit!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.