Als klant van een webshop krijg je ruime keuzes als het aankomt op betaalopties: denk aan iDEAL, PayPal en cadeaubonnen. Achteraf betaalopties worden echter ook steeds populairder: uit onderzoek van Klarna blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders een keer achteraf heeft betaald. Maar zijn webwinkels eigenlijk verplicht om deze betaaloptie aan te bieden?
Achteraf betalen is een aantrekkelijke betaaloptie voor consumenten. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten uit het onderzoek van Klarna heeft wel eens gekozen voor achteraf betalen én een kwart geeft zelfs aan niet bij een webshop te bestellen als deze methode niet wordt aangeboden. Achteraf betalen kan dus conversieverhogend zijn voor webshops. Maar is het ook verplicht?
Ja, in principe ben je verplicht om een betaaloptie aan te bieden waarmee klanten maximaal 50% van het factuurbedrag betalen voor levering. De rest mag pas na de levering van het product in rekening gebracht worden.
Dit is afkomstig uit artikel 7:26 van het Burgerlijk Wetboek: “De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht”
Dit is echter erg omslachtig waardoor veel webwinkeliers ervoor kiezen om pas het gehele bedrag na levering in rekening te brengen.
Er zijn voor webshops meerdere opties om achteraf betalen aan te bieden voor hun klanten.
Klarna biedt sinds kort de mogelijkheid aan om een flexibeler pakket af te nemen. Allereerst verlengt Klarna de betaaltermijn van 14 naar 30 dagen: op deze manier heb je een volledige maand (inclusief inkomsten) vanaf het moment dat je de aankoop hebt gedaan tot aan het moment dat de factuur uiteindelijk betaalt moet worden.
Daarnaast maakt Klarna het ook mogelijk om consumenten in termijnen te laten betalen. Zij krijgen de mogelijkheid om in 3 rentevrije termijnen te betalen.
Wil je met je webshop ook betaalopties aanbieden zodat jouw klanten meer mogelijkheden krijgen om hun bestellingen te betalen? Dan kunnen De Webmakers dit voor je regelen. De Webmakers is expert op het gebied van webshops en het integreren van betaalmogelijkheden hoort daarbij. Dit kan zorgen voor extra conversie van je webshop.
Daarnaast kun je extra omzet behalen door extra afzetkanalen te creëren met het koppelen van je webshop aan marketplaces.
- S. Faas
De Webmakers hebben al vele webshops mogen ontwikkelen voor tevreden klanten. Meer weten over webshops?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.