Zo krijg je een featured snippet (#0)

Kom meer te weten over de soorten, voordelen en tips

Zo krijg je een featured snippet (#0)

Featured snippet, oftewel position zero, zijn termen die de laatste tijd veel genoemd worden. Dat is ook niet gek aangezien er steeds meer zoekresultaten pagina’s zijn die een featured snippet bevatten. Maar wat houden deze termen in, en ook niet geheel onbelangrijk; hoe bemachtig je deze positie?

Position zero of featured snippet?

Beide termen gaan om hetzelfde element in de Google resultaten: Het kan ook wel gezien worden als een uitgelicht fragment die antwoord geeft op vragen die in de zoekmachine van Google worden gesteld. De featured snippet bevindt zich onder de betaalde resultaten, maar wel boven de organische resultaten. En dus boven de eerste positie. Daarom wordt dit ook wel een position zero genoemd.

Voordelen featured snippet

Naast het voordeel dat de featured snippet boven de organische resultaten wordt weergegeven zijn er nog enkele andere voordelen. Zo heeft het een andere vormgeving dan de andere resultaten met onder andere een opvallend kader om het antwoord heen. Daarnaast is een website direct geoptimaliseerd voor de opkomende trend voice search.

Er is ook nog een voordeel voor de zoekers; het antwoord waar zij naar op zoek zijn, wordt namelijk direct weergegeven. Zij hoeven hierdoor niet nog op de website te klikken.

Onderzoek naar de featured snippet

Moz en Rankranger hebben onderzoek gedaan naar featured snippets. Hieruit zijn een aantal interessante resultaten naar voren gekomen. Deze zijn als volgt:

-          23% van alle zoekopdrachten bevat een featured snippet;

-          Met 50% komen featured snippets het meest voor in de vorm van een paragraaf;

-          Over het algemeen beschikken informatieve websites over de meeste featured snippets. De uitblinker hierin is Wikipedia;

-          Featured snippets komen voor in verschillende vormen.

-          Een featured snippet deel je over het algemeen met één andere URL. De dominante URL wordt in 77% van de gevallen getoond, tegenover 23% voor de alternatieve URL.

Verschillende soorten

  1. Paragraaf: De meest voorkomende featured snippet is de paragraaf. Dit kan ook wel gezien worden als een uitgelicht stukje tekst. Een voorbeeld hiervan is een definitie op een gezochte term.

  2. Tabel: Een featured snippet komt ook voor in de vorm van een tabel. Op deze manier kan data eenvoudig en overzichtelijk worden weergegeven. Google kan tabellen ook nog zelf herindelen door bepaalde informatie weg te laten.
  3. Lijst: Dan heb je ook nog een featured snippet in de vorm van een lijst waarbij het gaat om een opsomming van informatie. Een voorbeeld hiervan is wanneer je zoekt op de Nederlandse feestdagen.

  4. Video: Deze video wordt getoond als Google denkt dat iets beter uitgelegd kan worden aan de hand van een video. De kans dat deze getoond wordt, is het meest aanwezig bij zogenaamde ‘howto’s’ en ‘DIY’.

Hoe krijg je een featured snippet?

Er zijn een aantal tips en tricks om zo’n felbegeerde featured snippet te bemachtigen. Let wel op; deze kunnen bijdragen, maar geven uiteraard geen garantie op deze positie. De tips zijn als volgt:

  • Achterhaal voor welke zoekwoorden jij op pagina één staat. Google gebruikt voor de featured snippets namelijk enkel websites die in de top 10 ranken. (Ahrefs) Dit kun je eenvoudig doen aan de hand van een tool als SEMrush. Zij geven een lijst weer met de rankings per keyword, en de featured snippets die daarbij horen.
  • Bekijk welke featured snippet bij een zoekwoord hoort. Als je bijvoorbeeld ziet dat er bij de zoekopdracht ‘wat is een featured snippet?’ een definitie staat, is het belangrijk om ook een definitie aan jouw pagina toe te voegen.
  • Geef een beknopt antwoord op de zoekvraag. De featured snippets die worden weergegeven bevatten over het algemeen maar maximaal 40-60 woorden. Zorg dus dat je antwoord niet langer is dan dat.
  • Probeer de vraag en het antwoord op de pagina te plaatsen. Hiermee is het voor Google meteen duidelijk op welke zoekvraag je antwoord geeft.
  • Structureer je tekst. Wanneer je wil ranken voor een featured snippet in de vorm van een tabel, is het belangrijk om je tekst te structureren. Denk hierbij aan het toevoegen van H1 en H2 tags zodat Google de structuur eenvoudig kan herkennen.
  • Baseer de informatie in je tekst op feiten. Het is belangrijk dat de informatie op je pagina objectief is. Het is dus onafhankelijk van jouw eigen voorkeuren en het draait om feiten. Ook niet onbelangrijk om bronnen te noemen bij deze feiten.
  • Gebruik externe links naar domeinen met een sterke autoriteit.

Zoekmachine optimalisatie door De Webmakers?

Voor het optimaliseren van de vindbaarheid in de organische resultaten bieden De Webmakers een zogenaamd ‘zoekmachine optimalisatie pakket’ aan. Hierbij worden de techniek, autoriteit en content van jouw website verbeterd. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bekijk dan meer informatie over het zoekmachine optimalisatie pakket.

Een tevreden klant:
"Gedegen advies en resultaatgericht, uniek CMS wat gemakkelijk in gebruik is maar vooral SEO google vriendelijk is, echte aanrader wil je een professionele site als bedrijf, maar ook als particulier! Tevens support is super snel, heb nu mijn mail en website via de webmakers en wil niks anders meer!"

- Chris de Jong

Delen
12
Feb 2020
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Tags: SEO, featured snippet, opvallen in google
Leestijd: 4 min
Zo krijg je een featured snippet (#0)

Een suggestie voor ons blog?

Laat het ons weten