Featured snippet, oftewel position zero, zijn termen die de laatste tijd veel genoemd worden. Dat is ook niet gek aangezien er steeds meer zoekresultaten pagina’s zijn die een featured snippet bevatten. Maar wat houden deze termen in, en ook niet geheel onbelangrijk; hoe bemachtig je deze positie?
Beide termen gaan om hetzelfde element in de Google resultaten: Het kan ook wel gezien worden als een uitgelicht fragment die antwoord geeft op vragen die in de zoekmachine van Google worden gesteld. De featured snippet bevindt zich onder de betaalde resultaten, maar wel boven de organische resultaten. En dus boven de eerste positie. Daarom wordt dit ook wel een position zero genoemd.
Naast het voordeel dat de featured snippet boven de organische resultaten wordt weergegeven zijn er nog enkele andere voordelen. Zo heeft het een andere vormgeving dan de andere resultaten met onder andere een opvallend kader om het antwoord heen. Daarnaast is een website direct geoptimaliseerd voor de opkomende trend voice search.
Er is ook nog een voordeel voor de zoekers; het antwoord waar zij naar op zoek zijn, wordt namelijk direct weergegeven. Zij hoeven hierdoor niet nog op de website te klikken.
Moz en Rankranger hebben onderzoek gedaan naar featured snippets. Hieruit zijn een aantal interessante resultaten naar voren gekomen. Deze zijn als volgt:
- 23% van alle zoekopdrachten bevat een featured snippet;
- Met 50% komen featured snippets het meest voor in de vorm van een paragraaf;
- Over het algemeen beschikken informatieve websites over de meeste featured snippets. De uitblinker hierin is Wikipedia;
- Featured snippets komen voor in verschillende vormen.
- Een featured snippet deel je over het algemeen met één andere URL. De dominante URL wordt in 77% van de gevallen getoond, tegenover 23% voor de alternatieve URL.
Er zijn een aantal tips en tricks om zo’n felbegeerde featured snippet te bemachtigen. Let wel op; deze kunnen bijdragen, maar geven uiteraard geen garantie op deze positie. De tips zijn als volgt:
Voor het optimaliseren van de vindbaarheid in de organische resultaten bieden De Webmakers een zogenaamd ‘zoekmachine optimalisatie pakket’ aan. Hierbij worden de techniek, autoriteit en content van jouw website verbeterd. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bekijk dan meer informatie over het zoekmachine optimalisatie pakket.
- Martijn Bakker
Een SEO-pakket voor jouw website is al beschikbaar vanaf €300,- per maand exclusief BTW.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.