Zo optimaliseer je jouw meta description (7 tips!)
Bevat jouw meta description de juiste boodschap?
Zo optimaliseer je jouw meta description (7 tips!)
Een goede ranking in Google is één, maar dat er ook daadwerkelijk op jouw website geklikt gaat worden is de volgende uitdaging. Om op te vallen in de zoekresultaten van Google is het belangrijk dat jouw meta description en meta title aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep. Op deze manier zorg je ervoor dat je opvalt én dat je (nieuwe) bezoekers krijgt naar je website. Lees hier hoe je de metaomschrijving optimaliseert!
Metatags
In de broncode van een website vind je verschillende metatags. Deze tags beschrijven voor zoekmachines en social media wat er op de pagina staat. De meta description is een voorbeeld van een belangrijke en veel gebruikte metatag. In de code zien deze er als volgt uit:
Dit ziet er misschien ingewikkeld uit, maar als jouw website beschikt over een CMS kun je eenvoudig de metabeschrijvingen aanpassen. Hier is verder geen technische kennis voor nodig.
Wat is een meta description?
Een meta description, ook wel meta descriptie of metabeschrijving, geeft een korte beschrijving van de pagina. Deze beschrijving wordt weergegeven in de zoekresultaten en kan worden gebruikt om bezoekers naar jouw webpagina te trekken.
Meta description en SEO
De meta description is een onderdeel die je zeker niet mag overslaan bij het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines (SEO). De metabeschrijving is niet van invloed op de ranking van de pagina, maar is wel degelijk van invloed op de click-through-rate (CTR). Er wordt echter wel door experts gespeculeerd over de indirecte invloed van de CTR op de rankings. Een hogere click-through-rate zorgt voor meer bezoekers zonder dat jouw website vaker wordt weergegeven in de zoekresultaten.
Voorbeeld: jouw website wordt 100 keer vertoond in Google en heeft een click-through-rate van 2%.
Dit komt neer op: 100 x 2% = 2 bezoekers. Als jouw click-through-rate wordt verhoogd naar 6% gebeurt het volgende: 100 x 6% = 6 bezoekers. Zo ontvang je dus meer bezoekers bij hetzelfde aantal vertoningen.
Meta description optimaliseren
Het is belangrijk om de beschrijving te optimaliseren zodat je maximaal resultaat behaald. Hieronder hebben we een aantal tips genoemd voor het verbeteren van de meta descriptions.
Gebruik het zoekwoord (vooraan)
Het is belangrijk om het zoekwoord waar de pagina zich op richt te benoemen in de meta descriptie. Gebruikers weten dan niet alleen dat jouw pagina over dat onderwerp gaat, maar deze wordt ook dikgedrukt weergegeven door Google.
Daarnaast is het ook belangrijk dat deze zoveel mogelijk vooraan in de zin wordt gebruikt. Op deze manier zien gebruikers direct dat jouw webpagina over het zoekwoord gaan waar zij op gezocht hebben.
150-160 tekens inclusief spaties
Google geeft in de zoekresultaten maximaal 150-160 tekens weer bij de meta description. Het is dus belangrijk om niet meer tekens te gebruiken omdat je beschrijving anders afgebroken wordt. Dit komt niet alleen onprofessioneel over, maar zorgt er ook voor dat jouw boodschap door de onderbreking niet overkomt.
Schep de juiste verwachtingen
Met de metaomschrijving schep je een bepaalde verwachting bij gebruikers. Men leest jouw meta omschrijving en verwacht dat deze informatie op jouw webpagina te vinden is (wat ook niet heel onlogisch is). Als dit dan niet de informatie is die er te vinden is, zullen mensen snel geneigd zijn om jouw webpagina weg te klikken.
Het snel wegklikken van de webpagina zorgt ervoor dat de bouncerate hoog wordt. Een hoge bouncerate ziet Google als een signaal dat de webpagina niet relevant is. Dit kan dan wel weer van invloed zijn op je ranking in de zoekmachines.
Voeg waarde toe
Het is belangrijk dat de metadescription waarde toevoegt aan het zoekresultaat. Op die manier haal je het meeste resultaat uit de omschrijving. Geef bijvoorbeeld aan dat het artikel tips of voorbeelden bevat van het onderwerp wat besproken gaat worden.
Focus op de gebruiker
Zorg ervoor dat de omschrijving zich focust op de gebruiker. Doe dit door in de actieve vorm te schrijven. Een voorbeeld hiervan is:
X Deze pagina bevat antwoorden op…
✔ Je vindt hier de antwoorden op…
Vermijd dubbele beschrijvingen
Net als dubbele content op een pagina is het gebruik van dubbele metabeschrijvingen ook uit den boze. Zorg ervoor dat alle beschrijvingen unieke content bevatten. De pagina’s bevatten ten slotte ook niet dezelfde content, waardoor het logisch is dat de pagina’s ook een unieke beschrijving krijgen.
Voeg CTA toe
Wil je dat gebruikers actie ondernemen op jouw pagina? Benoem dit dan ook alvast in de metabeschrijving. Voorbeelden hiervan zijn: lees hier meer over dit onderwerp, schrijf je in voor de nieuwsbrief, vraag een offerte aan etc.
Het optimaliseren van meta descriptions uitbesteden?
We snappen dat het optimaliseren van meta descriptions een tijdrovende klus kan zijn. Daarom kunnen De Webmakers dit voor je uit handen nemen. Meer weten?
"Wij zijn zeer te spreken over de samenwerking met de Webmakers. Het contact met onze vaste contactpersoon loopt naar tevredenheid en het is fijn om snel te kunnen te kunnen schakelen!"
- Piloot Koen
Delen
24
september 2020
Door: Tessa Brolsma
Fulltime Webmaker sinds 2019. Gespecialiseerd in Contentbeheer, Social Media, zoekmachine optimalisatie en meer.
Om jouw bezoek aan onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou verzamelen en jouw internetgedrag binnen (en mogelijk ook buiten) onze website volgen. Met deze informatie passen wij en derde partijen content of advertenties aan jouw interesses en profiel aan. Daarnaast is het dankzij cookies mogelijk informatie te delen via social media. Lees hier meer over in onze Privacy- en cookieverklaring.