In 2008 lanceerde de ontwikkelaar van DuckDuckGo, Gabriel Weinberg, uit nieuwsgierigheid zijn nieuwe zoekmachine. In eerste instantie was het idee om gewoon te kijken wat er zou gebeuren met een nieuwe zoekmachine en of hij misschien de zoekresultaten van Google kon verbeteren. Hij heeft jaren lang het bedrijf compleet in zijn eentje bestuurd, tot in 2011 toen het bedrijf exponentieel groeide en er meer personeel en investeerders bijkwamen.
DuckDuckGo verwerkt nu dagelijks 99 miljoen zoekopdrachten. Dit is voor een relatief nieuwe zoekmachine erg goed. Ter vergelijking: Bing verwerkt dagelijks 900 miljoen zoekopdrachten en Google een geschatte 6 miljard. Hoewel niemand een definitief cijfer aan Google kan vastmaken omdat zij niet hun statistieken delen.
De nieuwe zoekmachine is dus bedacht door de Amerikaan Gabriel Weinberg. Volgends hem komt de naam DuckDuckGo van het spel zakdoekje leggen, wat in het Engels duck duck goose heet. Weinberg gaf aan dat er niet te veel achter de naam gezocht moet worden en dat het vrij weinig met zoeken op internet te maken heeft. Maar daarentegen betekend Google ook niks.
DuckDuckGo is een zoekmachine die ontwikkeld is met focus op privacy. Zij hebben als missie om de wereld te laten zien dat het beschermen van jouw persoonlijke data niet moeilijk hoeft te zijn. En dat je niet perse een persoonlijke VPN (Virtual Private Network) nodig hebt om anoniem te blijven op het internet. Zij draaien hun rug naar grote zoekmachines zoals Google, waar het allemaal om geld draait.
DuckDuckGo moet natuurlijk ook geld verdienen om te blijven bestaan. Daarom bieden zij nog wel reclames aan voor hun gebruikers. Maar de zoekmachine onthoud jouw persoonlijke informatie niet, gebruikt geen cookies en slaat geen IP adressen op. Doordat zij die informatie niet meer hebben krijg jij dus niet die eindeloze cookie-verklaringen of gekke reclames die zogenaamd van toepassing zijn voor jou. Jij ziet wat iedereen ziet!
Hier nog even de voor en nadelen op een rijtje:
Voordelen:
Nadelen:
Tuurlijk heeft DuckDuckGo ook zo zijn nadelen zoals hierboven omschreven. Een groot nadeel van een kleinere zoekmachine gebruiken in tegenstelling tot de gigant, Google, is het marktaandeel. De meeste mensen gebruiken google en kunnen daarmee alle losse accounts van websites synchroniseren met het Google account. Op die manier kan je overal met één account inloggen. Een zoekmachine zoals DuckDuckGo heeft niet het budget om op deze schaal dit ook te kunnen aanbieden.
Daarentegen vinden sommige mensen het juist fijn om gepersonaliseerde reclames te krijgen. Op die manier ontdek je nieuwe producten waar je misschien zelf niet zo snel op zou komen. DuckDuckGo heeft wel reclames, want ze moeten op de een of andere manier toch geld verdienen, alleen zijn hun reclames niet gepersonaliseerd. DuckDuckGo vergeet jouw zoekresultaten zodra je naar een andere website gaat, hierdoor kunnen ze alleen algemene reclames tonen die niets te maken hebben met jouw zoektermen.
Google heeft ook aangegeven te willen stoppen met het volgen van individuele gebruikers. Dat zou betekenen dat zij geen informatie mogen verstrekken aan derden en jouw zoekgeschiedenis privé blijft. Hoewel nu uit bronnen blijkt dat dit plan van google, die in 2021 zou ingaan, voorlopig niet zal gebeuren. Google kondigde al aan dat het nieuwe cookie beleid wordt opgeschoven naar 2023, en wie weet hoelang het dan nog duurt.
Nu dat je meer inzicht hebt in hoe persoonlijke advertenties werken op het internet, is het misschien interessant om jouw bedrijf op de kaart te zetten! De Webmakers zijn experts op het gebied van search engine optimalisation en delen graag onze kennis met onze klanten. Bekijk hier wat SEA inhoudt en hoe jij kan beginnen ermee.
- Martijn Bakker
Een SEO-pakket voor jouw website is al beschikbaar vanaf €300,- per maand exclusief BTW.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht van onze nieuwste blogberichten.